Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bolagsform samt frågor för konsult firma?

Inlägg 1 av 11

2005-11-25, kl 17:44

username

Sven
Jonasson

Inlägg: 6

Bolagsform samt frågor för konsult firma?

Tjena alla experter
Jag funderar på att öppna egen firma och kommer att debitera min kund per timme. Jag räknar med att kunna debitera ca 10000 + moms / dag.
Jag kommer inte ha några direkta kostnader, en dator e allt jag behöver.
Ev kommer jag att ha lite reser men de kommer vidare faktureras kunden.

1 Vad bör jag välja för bolagsform?
2 Ungefär vad kan jag ta ut som lön, dvs efter skatt?
3 Kan man genom att välja en speciell bolagsform skatteplanera bättre så att jag får ut mer lön än i en annan bolagsform?

Tacksam för all hjälp jag kan få ang dessa frågor
/Sven

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2005-11-25, kl 20:09

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Var det 10.000 per dag x hur många dagar? Om det är så bör du absolut kontakta mig innan du företar dig något.
[email protected]
Lars

Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2005-11-25, kl 22:39

username

Sven
Jonasson

Inlägg: 6

Citat:

Ursprungligen postat av:

Var det 10.000 per dag x hur många dagar? Om det är så bör du absolut kontakta mig innan du företar dig något.
[email protected]
Lars

Start av företag och ekonomistyrning



Ja så e de faktiskt ev 9000-10000 och det är fulltid i ett halvår minst. Vad är det du tror att du kan hjälpa till med? Kan du inte ge några svar direkt i forumet? Jag kan tyvärr inte betala för dina råd...

/sven

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2005-11-26, kl 01:03

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

En timdebitering på minimum 1250 men mera realistiskt 1400 och en årsinkomst på 1,9 miljoner, och du behöver leta gratisråd här för att få tips på bolagsform? Ursäkta, men jag ställer mig tvivlande, inte ens Ericson betalar sina toppkonsulter det timarvodet.
Skulle det nu vara riktiga siffror så finns egentligen inget annat alternativ för dig än ett AB.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2005-11-26, kl 01:20

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Sven du tycks ha dålig planering, men lycka till ändå.
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2005-11-26, kl 14:46

username

Brendan
Henderson

Inlägg: 44

Hej Sven,

Det finns andra lösningar än bara svenka AB, Handelsbolag eller enskild firma. Du kan bilda ett s.k. Offshore-bolag. Nu finns det flera alternativ när Sverige är med i EU.

Det är krångligare än att bilda ett AB men bättre från skattesynpunkt.

Jag känner någon om vet mycket om Offshore men han är inte billig. Trots det kan det löna sig när det är dags att deklarera. Råd behöver du 1 gång. Du kommer att deklarara många ggr.

Hör av dig. 0707-330 555


Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2005-11-27, kl 17:07

username

Sven
Jonasson

Inlägg: 6

Citat:

Ursprungligen postat av:

En timdebitering på minimum 1250 men mera realistiskt 1400 och en årsinkomst på 1,9 miljoner, och du behöver leta gratisråd här för att få tips på bolagsform? Ursäkta, men jag ställer mig tvivlande, inte ens Ericson betalar sina toppkonsulter det timarvodet.
Skulle det nu vara riktiga siffror så finns egentligen inget annat alternativ för dig än ett AB.



Hej
Jag visste att den svenska avundsjukan skulle komma fram, jag har inga problem att sälja mig för 1200/h som egen, genom där jag är anställd går jag för ca 1700.
Dessutom existerar inte 8h dagar, det är i snitt 9,5h per dag..
Vad jag var ute efter var väl mera en lite guidning vad som gör den ena bolagsformen bättre än den andra, dvs Varför skulle ett AB vara bättre osv. Jag ser inga direkta fördelar att göra ett AB, för mitt bolag finns ingen risk, inga egentliga kostnader för bolaget osv, bolaget kommer bara leva ca 1 år för sedan skal jag bli anställd igen. Jag vill heller ej göra något olagligt och fuska ut pengarna ur sverige... fast samtidigt vill jag göra ngt smart som kan minimera skatten...
Har ngn ett seriöst förslag så får man gärna skriva in det.
Om inte gå och var avundsjuka ngnannastans.

/Sven

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2005-11-27, kl 22:54

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Trampade jag på en öm tå? Att jag inte tror på beloppen innebär väl knappast att jag behöver vara avundsjuk, men på sig själv känner man andra!
Med den timdebiteringen kan man väl anta att det är någon form av kvalificerat konsultarbete du ska göra. Folk på den nivån brukar faktiskt ha någon form av närverk kring sig där man tar reda på detta själv, inte behöver man fråga på allmänna forum.
Att du som företagare inte kommer att jobba några 8 timmar om dagen har jag aldrig tvivlat på, frågan är bara vilken debiteringsgrad du kommer att kunna ha. En sak är klar, inget absolut inget företag kan ha en debiteringsgrad på 100% isåfall är man anställd och inte företagare. Oavsett om du jobbar på 6-månaders kontrakt så kommer det att finnas saker som behöver göras som du måste lägga tid på men inte kan fakturera.
Om du redan nu vet att du bara ska ha företaget 1 år så uppfyller du inte kravet för att få F-skatt (självständighet, vinstsyfte och VARAKTIGT) och kan alltså inte driva det som enskild firma, det är då bara AB du kan ha.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2005-11-28, kl 23:36

Stefan

Stefan

Inlägg: 84

Apropå debiteringspriser...
http://www.idg.se/ArticlePages/200511/28/20051128145743_CS/Snittpriser_600px.jpg

Bara av nyfikenhet, vad är det för branch? Fortfarande Autocad som för ett par tre år sedan?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2005-12-04, kl 21:48

mbaservice

mbaservice

Inlägg: 3

Hej Sven
Enkel översikt:
I en enskild firma och ett HB skattar Du för all vinst som finns i företaget när året är slut, här existerar inte lönebegreppet för Dig som egen företagare.
I ett AB har Du lön och betalar Din preliminärskatt, samt skattar AB för den vinst som finns i företaget (ca 28 %) när alla bokslutstransaktioner är gjorda. Har Du inga kostnader blir ju vinsten ganska hög och i princip blir Du dubbelbeskattad.
Att tänka på är att för SKV gäller att Du skall driva Ditt AB på långvarig sikt och med vinstsyfte. Att bara ha en kund kan SKV tolka som att Du är anställd och kan Då neka Dig F-skatt. Lycka till! / Mia

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2