Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Ett bolag och flera verksamheter under sig

Inlägg 1 av 7

2004-07-23, kl 11:56

kklermalm

kklermalm

Ett bolag och flera verksamheter under sig

Jag vill starta en firma men vill syssla med olika branscher, för det är bra ideer jag har. Kan man ha ett företag som har andra företagsnamn under sig för att kunna avskilja på olika arbetsområden?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2004-07-26, kl 19:18

username

Andreas
Nilsson

Hej!

Antar du menar dotterbolag.... men ja skulle nog göra det till olika avdelningar till att börja med som sen kan utveckla sig till dotterbolag.

Man kan inte ha sub företag vad jag vet de vore iofs en fin ide ungefär som ett domän namn. Har liknande tankar att jag vill inte nicha mig flr hårt utan lämna dörrarna öppna för nya saker dock under samma tak som mitt tilltänkta företag.

Kanske det finns nån företagsform som tillåter det du/jag är intresserad av men inte så vitt jag vet.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2004-07-27, kl 12:43

foretagande

foretagande

Ett aktiebolag kan registrera bifirma och kan då jobba med flera olika namn. Ett dataföretag är kanske registrerat som Data AB. Om detta bolag bestämmer sig för att köpa en fastighet och hyra ut kontor så vill man kanske inte göra det som Data AB. Man kan då registrera en bifirma, ex Kontoret och då kan man skriva ut hyresavierna med företagsnamnet Kontoret. Resultatet redovisas dock som smman av Data AB och Kontoret eftersom det i grunden är samma bolag.
Är det en enskild firma man har finns det inget som hindrar att ma har hur många enskilda firmor som helst. Dessa kommer då att jobba "parallellt" under året, deklareras var för sig till att börja med med innan man kommer till "sista raden" ska summan av alla verksamheter slås ihop till ett resultat från näringsverksamhet. Det innebär att man bla kan få en direkt kvittning mellan verksamheter med plus och minus.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 7

2004-07-29, kl 12:41

kklermalm

kklermalm

Nästa fråga blir då. Hur gör man med telefon nummret och ska svara i telefon? Samma telefon till de olika bolagen eller hur löser man på den biten?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2004-08-02, kl 20:37

username

Gärd
Nilsson

Vi har själv 3 företag som därmed har olika namn. Vi valde Telias Centrexväxel som innebär att vi i en vanlig telefon med "fönster" kan se vilket företag kunden ringer till och därmed svara med rätt företagsnamn. Hos Telia har vi 1 huvudnummer men har sedan "utåt" 3 olika telefonnummer. Kostar lite men blir billigare än 3 olika abbonemang och framförallt smidigare än att ha 3 telefoner...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2004-08-03, kl 08:19

kklermalm

kklermalm

Tack, för de tipsen ni gav till mig. Hit vänder jag gärna till fler gång om jag behöver hjälp av något.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 7

2005-01-16, kl 02:05

larsarenander

larsarenander

Man kan ha ett namn som inte direkt talar om verksamheten, därunder kan man ha registrerat en hel sida med olika tänkta verksamhetsgrenar, Kanske lite enklare än de andra förslagen.
Lars
Start av företag och ekonomistyrning
[email protected]

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat