Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Kostnader före uppstart

Inlägg 1 av 5

2005-11-21, kl 19:53

username

Günter
Larsson

Inlägg: 4

Kostnader före uppstart

Hej !
Företagets första räkenskapsår har 1/11 som startdatum. En mängd småkostnader har dock redan skett månaden innan företagets start. Hur hanteras detta i bokföringen? Det rör sig om ca 2000 kr i totalt 4 olika inköp. Inköpen betalades ur privat bankkonto.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-11-21, kl 22:57

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Det gör det förmodligen inte alls.

Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-11-22, kl 20:30

username

Anderz
Ridnert

Inlägg: 13

När man lämnade in papprena till skatteverket om F-skatte sedel så kunde där fylla i om man ville yrka på avdrag för investeringar innan startdatum.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2005-11-22, kl 20:44

username

Hans
Fohrman

Inlägg: 52

Om det är en enskilld firma så kan du dra av inköp gjorda året innan uppstart.
Om du har kvitto så skall du bokföra dessa i vanlig ordning. Här tvistar de lärde dock om man skall ta upp momsen för att få tillbaks den.
Jag frågade dock skatteutredaren på den startaeget intro som skattemyndigheten hade, om jag kunde dra moms på min bärbara dator (4800+ moms )plus bokförings programmet inköpt för företaget månaderna innan start. Och han sa ja det kan man om inköpet är direkt för företagsstarten.

Om du inte har kvitton, Ja då kan du sälja sakerna till bolaget till marknadspris (ex skrivbord ...). Här kan du inte dra någon moms.

Ex ett skrivbord under 5000:- borde vara förbrukningsinventarie. 5410 debit och egen insättning 2018 kredit.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-12-01, kl 00:06

telhammar

telhammar

Inlägg: 10

Hej
Denna fråga är också diskuterad på www.estra.se
[URL=http://www.estra.se/forums/showthread.php?t=370] Här är länken [/URL]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat