Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Start av Kommanditbolag

Inlägg 1 av 8

2005-11-18, kl 14:28

username

Patrick
Söder

Inlägg: 8

Start av Kommanditbolag

Hej!

Håller på att starta ett Kommanditbolag och har lite frågor till den som orkar läsa :-) Jag kommer att vara den som aktivt arbetar i företaget medans en vän kommer att vara minimalt inblandad så jag är alltså Komplementären.

Sitter och tittar på min utskrift av F-Skatt papperna och vilken papperslabyrint det är så jag undrar om någon har någon matnyttig information om hur man ska fylla i den. Vi (eller snarare jag) kan idag inte uppskatta hur mycket som kommer att komma in i intäkter så tips tas tacksamt emot.

Sedan en liten fråga om delägaren. Vilka eventuella problem skulle jag kunna förvänta mig från exempelvis Skattemyndigheterna/annat håll ifall delägaren har noll i inkomst och har betalningsanmärkningar från KFM?

Vid eventuell Kreditprövning är det JAG som blir granskad eller går exempelvis UC genom hela bolaget (och då inklusive bolagsmannen)? För att lugna den som tror att något fuffens är på gång så vill jag understryka att jag själv är Prickfri (aldrig varit i närheten av en anmärkning) och har en till min ålder en relativt bra årsinkomst.

Så, det var nog allt för denna gång :-)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2005-11-18, kl 14:30

username

Patrick
Söder

Inlägg: 8

Tillägg: Visst är det så att det är "enbart" F-SKATT jag är ute efter? Eller har jag missat något igen :-)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2005-11-19, kl 11:35

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Dina affärskontakter kommer troligen endast göra kreditupplysning på bolaget självt, samt dig som komplementär (du är ju deras säkerhet, kommanditdelägaren kan dom ju inte kräva på något personligen).

Visst är det svårt att uppskatta försäljning och vinst första tiden. Lägg er lågt, går det bättre kan ni ändra i efterhand. Var dock noga med att inte spendera pengar som egentligen är en skatteskuld... då kan ni få enorma likviditetsproblem när skatten väl ska in.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2005-11-20, kl 22:12

username

Patrick
Söder

Inlägg: 8

Tack för hjälpen! Sitter dock fortfarande o stirrar mig blind på Skatte-och avgiftsanmälan papperet. Antar jag krånglar till det helt i onödan men alltså,,inkomst av tjänst, allmänna avdrag..jisses..

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2005-11-21, kl 08:08

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Nja, nu är du fel ute på det. Kommanditbolaget kan väl inte ha inkomst av tjänst, så den punkten behöver du inte fylla i. Läs nu noga på blanketten så ser du att det bara är vissa av punkterna ska fyllas i för för specifik bolagsform. För kommanditbolaget som ska ha F-skatt behöver du inte fylla i bl a det avsnittet med lön, det gäller bara för enskilda firmor.
Sedan ska du själv fylla i en ansökan om SA-skatt och där ska du istället ta upp dels din egen inkomst av tjänst, dels vad du tror att du kommer att tjäna från kommanditbolaget. Skulle du inte ta med dina avdrag för ex räntor eller p-försäkringar på den så är det ända som händer att du får en lite för hög debitering under året men får pengar tillbaka på slutskatten.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2005-11-22, kl 14:14

username

Patrick
Söder

Inlägg: 8

Tack karin! Ska försöka få lite hjälp med att fylla i allting, tror det är mera psykiskt när jag ser "allt" som ska fyllas i :-) Misstänkte att jag skulle behöva SA skatten också, nåja, det är väl bara att sätta igång. Ska skicka papperna till PRV idag och allt det andra snarast möjligast.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2005-11-22, kl 15:14

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Stopp, lite. Du kan inte söka någon F-skatt förrän registreringen av bolaget är klar. Kommanditbolaget är en egen juridisk person och "föds" inte förrän registreringen och först därefter har du ett org.nummer som du kan söka f-skatten på.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2005-11-23, kl 03:23

username

Patrick
Söder

Inlägg: 8

Karin, uppfattat! :-) Jag var i startgroparna att slänga in allting på en gång men fick en känsla av att jag nog skulle vänta med det. Tack för bekräftelsen :-)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat