Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Förskottsdebitering vid årskiftet

Inlägg 1 av 4

2005-11-16, kl 11:35

username

Anders
Wangsell

Inlägg: 13

Förskottsdebitering vid årskiftet

Hej,
Har fått en ny kund som jag skall utföra ett arbete till med start i december 2005 och som skall vara avslutat i mars 2006.
Kunden vill att jag skall förskottsdebitera merparten av detta jobb redan nu i december. Detta innebär ju att jag får en stor intäkt i december (d.v.s. 2005) men mina kostnader för detta "projekt" i huvudsak kommer under 2006.
Finns det möjlighet att "periodisera" kostnader (som ju kommer 2006) så att dom kan dras mot intäkten (d.v.s förskottsdebiteringen som görs i december 2005).
Eller kan man "periodisera" intäkten till 2006.
Vore tacksam för ett utförligt svar i frågan, då jag måste ha klartmed vilken skatteeffekt jag får innan jag tackar ja till jobbet.

Hälsningar
Anders

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-11-16, kl 17:57

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Jobbar du på fastpris eller tar betalt på löpande räkning? Reglerna skiljer sig nämligen åt för hur du ska göra beroende på vilken typ av uppdrag det är. Helt klart är iallafall att resultatet ska periodiseras men frågan är bara på vilket sätt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-11-16, kl 21:54

username

Anders
Wangsell

Inlägg: 13

Hej Karin,
Tack för ditt snabba svar.
I detta fall är det fast pris.
Skulle vara intressant att få förklarat skillnaden mot om det varit på löpande räkning också.

Hälsningar
Anders

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-11-17, kl 00:08

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

När det gäller uppdrag till fast pris kan man redovisa det på två olika sätt. Det enklaste är att redovisa enligt alternativregeln vilket innebär att alla intäkter och kostnader som tillhör uppdraget och bokats under 2005 "rensas" bort vid bokslutet och förs om till Pågående arbete. Det innebär att resultatet nollställs från all påverkan från just detta uppdraget. Under 2006 återförs sedan dessa intäkter och kostnader vilket innebär att hela resultatet kommer att redovisas under 2006 dvs det året projektet slutförs.
Huvudregeln för fastprisuppdrag är lite knepigare och mindre använd i små företag men vill du så förklarar jag gärna principerna för detta också (Detta var nämligen en fråga med viss "verkshöjd" som det känns kul att svara på, det börjar bli mindre och mindre av det annars).
Vid faakturering på löpande räkning så finns det occkså både en huvudregel och en alternativregel. Där är det nog också vanligt att redovisa enligt alternativregeln, dvs man tar upp intäkten först när man fakturerar. I ditt fall med förskottsfakturering hade det ju inte varit en fördelaktig regel att följa då du då skulle tagit upp all intäkt i år, dvs när fakturan utfärdas. Då hade du tjänat på att använda huvudregeln som säger att intäkten ska redovisas när arbetet är utfört. Oftast innebär det att man tar upp intäkter för jobb gjorda i december men som inte fakureras förrän i januari men för dig hade det blivit tvärt om, man drar ifrån de timmar du fakturerat men ännu inte utfört.
Vad man ska tänka på är att man inte kan byta mellan olika principer mellan åren som man vill. Redovisar man enligt alternativreglerna kan man när man vill byta till huvudregeln men har man börjat redovisa enligt denna kan man inte byta tillbaka till alternativreglerna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat