Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Moms och årsslut?

Inlägg 1 av 5

2005-11-14, kl 14:32

dansforum

dansforum

Moms och årsslut?

Hej,

Jag startar en enskild firma innan årsslutet och kommer även att göra en ganska stor (för mig) investering innan nyår.

Däremot börjar mina intäkter dimpa in först nästa år.

Hur kommer det funka med momsen? Får jag tillbaka momsen för investeringen detta året trots att jag ännu inte haft några intäkter?

Räknas det ens som om jag bedriver en verksamhet om jag under ett helt räkenskapsår inte haft några intäkter (trots att det beror på att jag startade firman i slutet av året)?

Och om jag får tillbaka momsen, kan jag lägga ut den på följande år istället och kvitta mot mina intäkter (så jag slipper betala massa vinstskatt i onödan)?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-11-14, kl 19:41

foretagande

foretagande

Har du startat efter 1/7 detta året så ska du ha ett förlängt räkenskapsår, dvs du slår ihop 2006 med de månader under 2005 som firman funnits.
Nackdelen med detta för din del skulle då vara att du får vänta på att få momsen tillbaka (eller som du själv säger så slipper du betala in den delen under nästa år). Ett alternativ är ju annars då att begära månadsvis momsredovisning, då får du tillbaka pengarna snabbare och du behöver aldrig betala in mer än du verkligen fått in månad.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-11-14, kl 21:56

dansforum

dansforum

Tack för det snabba svaret :)

När du säger att jag "ska" ha ett förlängt räkenskapsår, menar du då att jag måste ha det enl. lag, eller att jag borde ha det för det är bäst för mig (men ej tvång)?

Månadsvis momsredovisning låter intressant. Men om man väljer det kan man fortfarande flytta fram moms ett par månader i redovisningen om man så vill (vilket man ju kan om man kör årsvis momsredovisning, eller hur?)?

Eller är man bunden till att redovisa månad för månad för sig?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2005-11-16, kl 22:33

username

Tommie
Johansson

Ska själv skicka in anmälan om enskild firma nu under veckan och funderar själv på det här med året. Vilka för och nackdelar kan det finnas med att förlänga året?
Är inne på att "bara" köra året ut och därmed få lite enklare avslut/deklaration för första året.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-11-20, kl 14:33

username

Hans
Fohrman

Om du har förlängt första år så är ju fördelen att man slipper avslut/deklaration helt detta år och kan göra vanlig deklaration.

Om man startar ett bolag som gör lite inverteringar i början + kanske har lite inkomter i början. Ja då skall man nog ha månadsvis moms. Annars får man börja betala moms på f-skatten och det från början för inkomster man kanske har långt senare.
Vid månadsvis rapportering så får man betala det verkliga och har man mycket inköp i början så får man tillbaks pengarnar efter denna månad.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat