Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Checklista

Inlägg 1 av 4

2005-11-13, kl 18:32

username

Medlem
#35332

Inlägg: 1

Checklista

Skall starta mitt egna race men är dåligt insatt exakt vad man måste ansöka om och i vilken ordning.
Skulle behöva en steg för steg checklista så man inte missar något.
Har registrerat företagsnamnet (enskild firma),
nästa steg blir ansökan om momsreg.nummer?
Sen ansökan on FA-skattesedel efter det? (Jag jobbar ett par månader till på ett annat ställe).
Jag tänkte även ansöka om startaeget bidrag så jag får inte utöva någon verksamhet än, men alla pappersarbeten och så borde man väl få göra innan?
Jag skall sälja på en webshop och erbjuda tjänster i form av tillverkning samt reparationer, detta skall utföras på _min_ firma, jag gör ej kundbesök, jag behöver ändå F-skatt för detta väl?
Tacksam för tips

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-11-14, kl 07:20

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Du kan inte registera dig för moms före du är F-skatteregistrerad, det är något man ansöker om samtidigt.
För att få starta-eget bidrag ska man vara arbetslös, något som du ju inte är, dessutom får man inte ha påbörjat något arbete med företaget dvs inte registrerat det innan man ansöker om bidraget. Eftersom du nu har en registrerad firma kan du inte heller få A-kassa när/om du blir arbetslös och därför inte heller något bidrag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-11-14, kl 22:49

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Karin, jag, Per och en del andra delar med oss av vår erfarenhet om det elementära INNAN man startar företag, och under tidens gång gratis, varför inte lyssna på oss. Även när vi sedan tar betalt för våra tjänster ser vi till att du som företagare får goda råd inom olika områden som verkligen gynnar dig.
Lars

[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-12-03, kl 22:58

username

Arne
Henriksson

Inlägg: 3

Man får driva företag som hobbysyssla och stämpla samtidigt med begränsad vinst

Inläggets betyg
Svara Svara med citat