Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem

Sida 1 av 2

1 2
Forum Teknik

Webbhotell

Inlägg 1 av 11

2005-11-13, kl 11:34

username

Linda
Lord

Inlägg: 23

Webbhotell

Jag undrar om man startar ett webbdesign företag, skaffar man ett webbhotell till företaget och säljer till sina kunder utrymme på det?

Eller kan man skaffa ett enskilt .se domän till varje kund istället?

Alltså behöver man ett webbhotell?

Tacksam för svar, Linda

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 11

2005-11-14, kl 00:20

username

Simon
Edström

Inlägg: 22

Webbhotellet är juh ett ställe där du har hemsidan.
Sedan domänet är juh en adresss som pekar mot ett webbhotell, eller IP-Nummer.

Visst kan du skaffa ett Webbhotell åt Företaget, och ha din Egen hemsida.

Men vad menar du med att skaffa ett webbhotell åt hela företaget? Att du ställer ditt en egen server? Det är inte helt fel!

Men menar du därimott att du går till Loopia och köper deras största paket och sedan köper du ett .SE domän som alla dina kunder ska få dela på? Hur hade du då tänkt? Linda-Design.se/kund01 <-- Skulle hon få en sådan adress?

Om jag inte skulle haft en egen server skulle jag köpt Nytt domän och Nytt webbhotell till Varje kund..

Mvh
Simon Edström
Leetab AB
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 11

2005-11-14, kl 01:54

username

Linda
Lord

Inlägg: 23

Okej, tack för svaret.. då vet jag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 11

2005-11-14, kl 02:03

dagfinn@area11.se

[email protected]

Inlägg: 14

Att driva en egen webbserver är ganska bra om man tror att man kommer ha många kunder. Man kan få en server ganska billigt idag om man utvecklar i php, html eller liknande kan man ha det på en linux burk vilket gör mjukvaran gratis, om man kodar i asp så är det bättre med en win server men då får man räkna med några tusen i mjukvara. Att ställa servern i en serverhall så kallad co location kostar från 500 kr o upp i månaden.


Om du har frågor kan du maila mig på [email protected] , jag kan även hjälpa dig att konfigurera detta men det kostar men om du vill ha lite tips så e det lugnt.


Dagfinn

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 11

2005-11-14, kl 13:20

Strindell

Strindell

Inlägg: 1

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag undrar om man startar ett webbdesign företag, skaffar man ett webbhotell till företaget och säljer till sina kunder utrymme på det?



Det är kanske enklare att kontakta ett befintligt webbhotell och fråga om man får bli återförsäljare. Då kan du fakturera din kund, webbhotellet ser till att allt fungerar och sköter supporten medan du får koncentrera dig på webbdesign.

Mvh
Niclas
Indell.net Webbhotell

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 11

2005-11-22, kl 19:58

username

Hans
Fohrman

Inlägg: 52

Jag skulle nog också satsa på att bli återförsäljare åt någon. Eller så skulle jag teckna ett reseller konto på någon server. Finns ganska många sådana runt om i världen. Dock kanske lite skralt i Sverige.

Hans

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 11

2005-11-23, kl 01:39

bizarre

bizarre

Inlägg: 50

Ett reseller (återförsäljare) konto skulle va bäst för dej.

En egen server skulle vara onödigt dyrt och om du inte har hatt o göra med servrar förr så kan det gå riktigt illa!

Kontakta mej gärna om du e intresserad.
(Erbjuder bara linux servrar, inte windows)
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 11

2005-12-20, kl 19:58

username

Medlem
#39248

Inlägg: 2

Inom kort kommer det finnas möjlighet att starta eget webbhotell på www.domainbob.com utan kostnad. DomainBob kommer ta hand om allt det tekniska och du tar hand om marknadsföringen. Maila mig gärna om du vill läggas till på mailinglistan - så mailar jag så fort det nya återförsäljare program presenteras.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 11

2006-01-25, kl 01:47

username

Göran
Axelsson

Inlägg: 51

Du kan bli återförsäljare hos t.ex. Loopia.se som nämndes tidigare. Dock får du dras med deras priser mot dina kunder. De är inte de billigaste men inte heller de dyraste.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 11

2006-01-25, kl 01:51

username

Göran
Axelsson

Inlägg: 51

I princip behöver du inget webbhotell utan du kan rekommendera webbhotell till dina kunder. Alla hotell har sina för och nackdelar och det är kanske bättre att utgå från vad kunden vill ha rent tekniskt och deras plånbok. En kund kan ju t.ex. vilja ha väldigt många s.k. popkonton för eposten och behöver inget speciellt för hemsidan. Då gäller de att ha ett webbhotell som erbjuder många pop-konton till rimligt pris osv. En annan kund har behov av mycket databasutrymme och då gäller det att ha ett hotell som erbjuder det osv. En anna kund har behov av många s.k. sub-domäner och bör man ha ett hotell som kan erbjuda det till rimlig kostnad.

Som du förstår är det inte så enkelt och att finna ett webbhotell som kan tillfredställa alla dina kunder kan du nog inte hitta. Det är således bättre att välja webbhotell för varje kunds behov.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Sida 1 av 2

1 2