Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

hur gör ni grossister när ni kalkylerar ett pristill återförsäljarna

Inlägg 1 av 6

2005-11-11, kl 08:51

username

Maggan
Jonsson

Inlägg: 26

hur gör ni grossister när ni kalkylerar ett pristill återförsäljarna

Hej kan någon hjälpa mig .har fått erbjudande om att bli huvud distibutör/importör /grossost för en firma inom barnsaker. som ännu inte finns i sverige på marknaden,
hur tar man fram ett rimligt pris till dem som vill bli återförsäljare för dessa produkter,
importerar jag sakerna för egen del lägger jag ju på det jag vill ha ut från slutkund för att min affär ska går runt.men om jag nu ska sälja dessa saker vidare som grossist till andra affärer som sedan säljer vidare till slutkund,hur räknar man på priset /procenten då?För lägger jag på allt det jag vill ha och sedan lägger nästa affär på det den vill få ut så blir ju varan hur dyr som helst och då är det ju ingen som köper sakerna.hur brukar ni alla grossister göra när ni räknar ut ett pris,
mvh Maggan
[email protected]

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-11-11, kl 19:11

username

Peppe
Peppesson

Inlägg: 12

Hej

Du får tänka på att marginalerna inte är lika höga är du säljer till andra återförsäljare men o andra sidan så är det större kvanititeter. Tänk också på att de du säljer för inte betalar moms eller drar av den ska man kanske säga. så du ska ange dina priser exkl. moms.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-11-11, kl 20:38

username

Maggan
Jonsson

Inlägg: 26

tack så mycket för hjälpen, undrar bara en sak till ska man bry som om att ge ett rek pris ut till kund eller ska man strunta i detta, och låta återförsäljaren sätta priset själv.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 6

2005-11-11, kl 22:45

username

Peppe
Peppesson

Inlägg: 12

Vill inte framstå som någon slags expert men det är nog en dålig ide. Du måste veta när du når break-even och lägga dig över det. Så du kanske bör ha ett riktpris som du kan förhandla kring, t.ex. kan du ge mer rebatt vid högre kvaniteter osv.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-11-12, kl 13:29

username

Maggan
Jonsson

Inlägg: 26

Tackar ännu engång .det var vänligt av dig att dela med dig av informationen .För man är ju lite vilse i början

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-11-26, kl 02:17

username

Medlem
#20132

Inlägg: 54

Ett bar tips är också att gå en kurs i företagsekonomi. Typ ekonomistyrning A 10 poäng. Där får du lära dig att upprätta olika budgetar, grunderna i bokföring samt att "räkna fram" rätt pris på en produkt. Det är en väldigt matnyttig kurs. Kan läsas på distans. Inga höga intagningspoäng.

MVH pekivan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat