Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

moms om man inte är anställd???

Inlägg 1 av 4

2005-11-11, kl 00:28

lasse26

lasse26

Inlägg: 4

moms om man inte är anställd???

Om jag får provision av ett företag men ej är anställd så väljer jag att skapa en enskild firma. Låt säga att jag får X kr av detta företag i månaden och beskattar denna inkomst med min firma. Vad händer då med momsen och hur funkar det? Kommer jag att få betala momsen av min vinst? Jag kan ju inte fakturera detta företag med provision + moms eftersom det skulle innebära högre kostnader för dom. Hur funkar detta egentligen? mer än tacksam för svar.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-11-11, kl 03:07

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Om du har en enskild firma så fakturerar du det du vill ha och lägger på moms, köper du så en dator ex.vis på firman betalar du moms, mellanskillnad ska antingen erhållas eller betalas. Har dator kostat mer får de pengar tillbaka. Av vinsten får du behålla ca 1/3 resten går till sociala kostnader och skatt.
Lars

[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

PS Om ni sänder mig E-post ge mig gärna Tel.nr också just nu är det några stycken som ej fått svar som påpekat detta.

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-11-11, kl 08:11

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Som svar på frågan:

Det blir inte dyrare för företaget när du fakturerar med moms. Moms är varken en kostnad (för din kund) eller en intäkt (för dig) utan bara en skatt som företagen administrerar åt staten.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-11-12, kl 14:25

username

Hans
Fohrman

Inlägg: 52

En fråga till brante.

Om du får provision från detta företag antar jag att dom drar A-skatt och betalar arbetsgivaravgifter eftersom du inte har F skatt idag.

Om du då istället tar det via att du är ett företag och din F-skattsedel så är det ju du som skall betala F-skatt (= summan av a-skatt och arbetsgivaravg)

Så det kan nog kosta mer än det smakar om du inte vet vad du gör.

Hasse

Inläggets betyg
Svara Svara med citat