Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Vad kostar din revisor?

Inlägg 1 av 3

2005-11-10, kl 14:38

rabattSE

rabattSE

Vad kostar din revisor?

Jag ska ombilda min ENSKILD FIRMA till AB inom kort och är intresserad vad olika fåmans AB på denna forum betala till sin revisor? Jag själv använder bokföringskonsult för alla pappersarbete & som ta fram bokslut osv så revisor ska enbart gränska det! För det vill de ha mellan 15,000:- - 20,000:- Är det dyrt, billigt eller rimligt?

Tacksam för fler åsikter/erfarenheter!

"New AB på gång"

Rabatt.se - Sajten för dig som gillar klipp!
http://www.rabatt.se

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-11-10, kl 21:24

foretagande

foretagande

Det är omöjligt att svara på utan att veta mera. Det kan vara fullt rimligt med 20.000 i ett fall men otroligt billigt i ett annat och kanske alldeles för dyrt i ett tredje. Det beror ju dels på vad ditt bolag ssysslar med och verksamhetens omfattning (lagervärdering? pågående arbeten på anbud? mycket personal? Provisioner? aktieinnehav? mm mm ) samt vilket samarbete din redovisningskonsult tidigare haft med revisorn (vem gör årsredovisningen, hur säkert anser revisorn att kosultens periodiseringar och värderingar är riktiga? hur väl är bokslutet dokumenterat av konsulten eller ska revisorna lägga tid på detta också, mm mm)
Med bara de uppgifter du lämnat kan jag säga att ett pris för en revisor i ett fåmansbolag hamnar mellan 10.000 och 70.000 berroende på typ av bolag och val av revisionsbyrå.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-11-14, kl 19:36

Kinnander

Kinnander

Min erfarenhet är att många revisorer spelar på folks okunskap, dvs dom tar överpriser för småsaker. Kolla med andra företagare om dom har några rekommendationer på en prisvärd revisor.

Är du osäker så lämna bort all bokföring så det blir rätt från början. Att "felsöka" din bokföring hos en revisor drar iväg kostnaderna.

Att ha en firma där daglig kassa, några fakturor samt ett par inköp i månaden ska bokföras går att få för 1000kr/mån. 10-20 TKr för ett bokslut i en sådan firma kan vara rimligt. Naturligtvis varierar detta mycket som ovan medlem skrev.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat