Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföring av e-handel via återförsäljare

Inlägg 1 av 1

2005-11-10, kl 09:27

bgtbbp

bgtbbp

Inlägg: 2

Bokföring av e-handel via återförsäljare

Hej!

Först måste jag säga att det här verkar vara ett kanonställe, tack Google som gjorde att jag hittade hit!
Jag har en fråga ang bokföring, farsan har skött den lite på en höft tidigare men nu tänkte jag ta tag i det ordentligt.

Jag säljer min programvara via internet och alla kunder har möjlighet att bli återförsäljare vilket gör att de får 20% på alla order som går via dem. Sen ska företaget X som administrerar betalningen och återförsäljeriet ha sin del också.

Det kan t.ex se ut så här för en momsbelagd försäljning via en återförsäljare och därefter utbetalning till min bank:

Försäljning $250 plus moms $62.50 totalt $312.50
X säljprovision (5% på totalpriset + $2.95) $18.58
Återförsäljarprovision (20% på totalpriset) $62.50
X återförsäljarprovision (2% på totalpriset) $6.25
X utbetalningsavgift $2
Bankavgift Tyskland $18.5
Bankavgift Sverige 60 kr

Hur sjutton ska man bokföra det här? Ibland är provisionen baserad på pris inkl moms men för exportförsäljningar så är den utan moms. Sett från återförsäljarens sida så är det ingen moms på hans pengar. Dessutom så är återförsäljaren ofta en vanlig person, alltså inte ett företag. Är provisionen då att betrakta som lön och jag helt plötsligt en arbetsgivare??
Sen finns förstås alla varianter på försäljning inom/utom EU och till folk med momsregnr inom EU också.
Lämpliga konton önskas!

Jag är total nybörjare på det här men har funderat ut följande kontoförslag:
3011 Försäljning inom Sverige (automatkontering mot utgående moms)
3012 Försäljning inom EU (valbar automatkontering mot utgående moms EU)
3020 Försäljning Export (ej moms)

Sen har jag några "provisionskonton" också:
7120 Säljprovision
7110 X provision
7115 Bankavgifter

Verkar det vettigt? Det knöliga är ju att provisionen baseras på priset inkl moms, något jag har påpekat för X men det kommer nog inte att ske några förändringar där på ett tag.

Svara Svara med citat