Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Förklara momsgången för mig!

Inlägg 1 av 2

2005-11-07, kl 11:42

username

Medlem
#37535

Inlägg: 1

Förklara momsgången för mig!

Jag är delägare i ett handelsbolag.

I väntan på intäkter i bolaget köpte jag för egna pengar en dator (8000 ink moms) som ska användas i jobbet. Nu har intäkterna börjat rulla in och jag har gjort flera uttag från mitt konto i bolaget (och betalat skatten som sig bör).

Jag kom sedan på att jag inte låtit bolaget stå för datorköpet varför jag raskt skickade kvittot till min kollega som sköter ekonomin. Detta för att - som jag förstått det - kunna dra av den moms jag betalade för datorn från den moms jag får in från mina sålda tjänster. På så sätt har jag ju köpt en dator till 20% lägre än privatkundspriset.

Om allt är korrekt so far, nicka...! Tack.

Nu har jag fått betalning på en faktura från min kund och jag tar normal ut allt (utom momsen) och betalar skatten själv så att jag har koll på vad som händer och fötter...

Dock fick jag följande fråga från min kollega (ngt omformulerad):

"Betalningen på den senaste fakturan har kommit in, vill du att jag drar ditt kvitto (datorköpet) på den summan och skickar resten i kontanter?"

Detta ställde mig helt... vadå dra kvittot på den summan? Som jag förstår det så behöver väl inget göras? Vad som gäller är väl bara att bokföra så att det syns att 8000 kr betalats för det kvittot och sen bokföra momsen, dvs 1600 kr, så att dessa 1600 dras av från den moms jag får in via min försäljning?

Eller har jag fattat ngt helt galet?

Tacksam för tydlig hjälp!

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-11-08, kl 09:32

Öhman

Öhman

Inlägg: 22

Glöm bort momsen helt och hållet för en stund.

Ni betalar skatt på er vinst. (vinst = intäkter-kostnader)
Datorn är ju en kostnad. Efter att du dragit av datorn blir det mindre vinst att skatta för.

Så det blir ju 25% rabbat på datorn pga av momsen och lite "rabbat" på skatten.

Å sen _gissar_ jag på att din kollega inte vill dela vinsten med dig före avdraget för datorn. Han ser kanske datorn som din inte som företagets. Så till skatteverket är datorn en företagtillgång, men mellan er så är den din.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat