Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Inventarier till Aktiekapital?

Inlägg 1 av 6

2005-11-01, kl 14:57

username

Mikael
Andersson

Inventarier till Aktiekapital?

Att tillförra apportgendom och sätta denna som aktiekapital vet jag funkar, men går det att omföra existerande inventarier i företaget som bara har ett par månader på nacken till Aktiekapital istället? Anledningen jag undrar är därför vår omsättning har eskalerat senaste 2 månaderna och vi omsätter nu 2-400.000 i veckan, problemet är att vi är nystartade och våra leverantörer använder sig av kreditförsäkringsbolag som inte vill höja vår kreditlimit förrens dem sett bokslut (vilket vi har 2006-04), därför beviljar dem bara upp till aktiekapitalet, fn 100.000 + att dem tagit en "risk" och gett ytterligare 150.000SEK. men saken är den att det tar oss 2 dygn att sälja för det beloppet, och för att inte få leveransstopp hos leverantörerna så betalar vi lev fakturorna typ 25-28 dagar innan de förfaller. Funkar ju.. men på sikt är det inte speciellt bra för likviditeten och vi länsar kontot dagligen för att betala lev fakturor i förväg. Kreditförsäkringsbolaget går dock med på att ytterligare höja limiten utan bokslut om vi har högre aktiekapital. Vi har idag fräscha inventarier i företaget för ca 500.000 + Firmabil 200.000 . Vad finns att göra? Tacksam för svar,

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 6

2005-11-01, kl 19:13

mrnowhereman

mrnowhereman

Räcker det inte för kred.förs.bolaget att se ett delarsbokslut som granskats av revisorn?

Annars skall ni göra en fondemission vilket innebär att öka ak-kapitalet utan att tillföra bolaget mer tillgangar. Detta minskar utdelningsbara medel men paverkar inte ställningen i övrigt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 6

2005-11-01, kl 20:29

username

Mikael
Andersson

Nej, dem e helt ointresserade av Balans o resultatraporter. Vi har inte delårsbokslut heller , verksamhetens första år. Och skulle man gå på ett delårsbokslut ändå så finns det inget som gynnar oss i detta läget ändå då resultatet i delårsbokslutet inte påvisar utvecklingen dem 3 senaste månaderna. Jag har självklart full förståelse för hur Kreditförsäkringsbolagen tänker, men samtidigt inte, tycker dem borde se mer till den verklige betalningsförmågan och vi ligger alltså ute och betalar dagligen leverantörsfakturor för 50.000+ som vi inte förfaller förrän om en månad ens. Snacka om trist dilemma.. sälja mer än vad man kan ;)

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 6

2005-11-01, kl 20:33

username

Mikael
Andersson

Fondemmision innebär väl egentligen bara att man ökar antalet aktier? inte värdet / kapitalet? eller har jag fel

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 6

2005-11-01, kl 23:39

foretagande

foretagande

En fondemmisson är en överföring från fritt eget kapital till bundet eget kapital. Man ökar alltså AK och ökar antalet aktier men ägarnaa behöver inte betala in några mer pengar utan man flyttar över en del av de vinster som bolaget gjort till aktiekapitalet istället för att göra en utdelning till ägarna. För att kunna göra detta så måste man ju iallafall ha haft ett bokslut så att det finns några vinster att överföra, det är alltså inget man kan göra förrän tidigast efter bokslutet år 1.
Ska man göra något åt AK under löpande år så är det inte på tillgångssidan (inventarierna) ni ska titta efter möjligheter utan på skuldsidan. Ni har handlat in tillgångar för totalt 700.000 hur är detta finansierat? Är det med lån från banker eller genom lån från er själva. Har bolaget en skuld till er så kan man omvandla denna eller del av den till aktiekapital genom en skuldavskrivning, det kan kanske vara ett alternativ. Vad som då krävs är ett intyg från er revisor om att det är till fördel för bolaget att man istället för att återbetala lånet ger ut nya aktier och låter de som lånat ut pengarna få aktierna istället.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 6

2005-11-02, kl 11:44

mrnowhereman

mrnowhereman

ja, självklart har karinj rätt. Det krävs ju naturligtvis en befintlig vinst för att kunna göra en fondemission. Tänkte inte så långt när jag skrev mitt inlägg...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat