Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Alla begrepp

Inlägg 1 av 5

2005-10-31, kl 19:39

username

Johan
Nilsson

Inlägg: 4

Alla begrepp

Hej!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig att reda ut en del frågetecken.

Jag vet inte skillnaden på Agentur, franchise, grossister och importörer?

Dom verkar vara snarlika.

Hoppas på svar.

Johan

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-11-01, kl 01:35

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

En grossist kan vara importör och ha en agentur som han pytsar ut via franchising. blev du klokare?
Lars

[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-11-01, kl 07:40

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Agentur - någon som har avtal om rättigheter för att sälja ett visst märke inom ett agivet område ex Sverige.
Franchise - en kedja av affärer under samma namn där någon äger rättigheten till namnet (varumärket) och sedan låter andra mot en ersättning få rättigheten att jobba under varumärket. Franchisetagaren ska följa det koncept som franchisegivaren ställer upp vilket kan vara olika från fall till fall men oftast gäller det krav på hur butiken ska se ut, var den ska ligga, vilka varor som ska säljas och att man köper in dessa från franchisgivaren mm. En kund som kommer till exempelvis McDonalds ska inte uppleva det som att det är olika ägare till två restauranger.
Grossist - någon som köper in stora kvantiteter och sedan säljer vidare i mindre poster till andra företag. En grossist handlar inte med privatpersoner eller slutkunder.
Importör - någon som köper varor från ett annat land och tar in dem i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2005-11-01, kl 20:54

username

Johan
Nilsson

Inlägg: 4

Tack för svaren. Vart kommer återförsäljare in?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-11-01, kl 21:26

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Före kunden.
Lars

[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat