Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Fråga angående svart konkurrens?

Inlägg 1 av 8

2005-10-28, kl 22:17

username

Fredrik
Thörn

Inlägg: 11

Fråga angående svart konkurrens?

Läget:
Vårat företag möter stor konkurrens inom vårat affärsområde just nu av en person som köper hem samma produkter från via internet och säljer sedan dessa genom forum och annons sajter svart. Detta till mycket låga priser som vi ej kan konkurrera med då vi måste inkludera moms,skatt m.m i våra priser.

Frågan:
Kan man på något sätt anmäla detta och på så vis få honom att starta företag eller hur löser jag det hela?
Vart vänder jag mig? Vad behövs för grunder?

Tacksam för svar.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2005-10-29, kl 11:13

username

Admir
Hercinovic

Inlägg: 170

Samma problem möter vi i vår bransch och jag tror inte man kan påverka det på något sätt. Det handlar om etik och moral och de som gör det kommer även göra det som företagare, alltså sälja svart. Du kan t ex se att en del personer på denna site säljer webbsidor för 600 kr och knappast kan de av det priset betala allt som man ska som egen företagare. Istället för att jaga småföretagare som kämpar för sina uppdrag skulle va bättre om myndigheterna jagade de skojarna.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2005-10-31, kl 10:03

KristinaKrezon

KristinaKrezon

Inlägg: 52

Ja, inte skulle jag vara tyst inte, tycker inte om svartjobb för det förstör för alla andra som betalar skatt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2005-10-31, kl 16:42

username

Fredrik
Thörn

Inlägg: 11

håller med sig sansa01, myndigheterna borde lägga energi på detta istället.

Krezon, jag tycker heller inte om att sitta tyst men vad ska man säga då. ringa och klaga på personen i fråga, tror inte det hjälper, har vill nog tjäna sina pengar ändå.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2005-11-02, kl 11:57

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Säljer han dom svart så redovisar han naturligtvis ingen moms. Å andra sidan drar han då troligen inte av någon moms heller. Då skulle han få problem med skv förr eller senare såvida han inte kan dölja detta bland annan verksamhet. Alltså är det momsen på det påslag han gör som är skillnaden. Detta kan ju iofs vara skillnaden som gör att han är billigare. Sen kör han väl troligen med svart arbetskraft också.

Som företagare kan ni väl försöka att erbjuda något mervärde som kunderna uppskattar och som inte han kan ge, tex garantier, support eller något annat som motiverar det högre priset.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2005-11-15, kl 22:04

username

Fredrik
Thörn

Inlägg: 11

jo men han är inte ens registrerad som firma utan säljer privat via internet, det är det som är bekymmret.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2005-11-23, kl 16:32

Gonte

Gonte

Inlägg: 16

Citat:

Ursprungligen postat av:

Säljer han dom svart så redovisar han naturligtvis ingen moms. Å andra sidan drar han då troligen inte av någon moms heller. Då skulle han få problem med skv förr eller senare såvida han inte kan dölja detta bland annan verksamhet. Alltså är det momsen på det påslag han gör som är skillnaden.


Nja, beställer han från ett land utanför eu så slipper han momsen, eller så kanske han sparar en del genom att köpa från ett eu-land med lägre moms än sverige...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2006-09-03, kl 16:38

username

Medlem
#35374

Inlägg: 2

Citat:

Ursprungligen postat av:

Läget:
Vårat företag möter stor konkurrens inom vårat affärsområde just nu av en person som köper hem samma produkter från via internet och säljer sedan dessa genom forum och annons sajter svart. Detta till mycket låga priser som vi ej kan konkurrera med då vi måste inkludera moms,skatt m.m i våra priser.

Frågan:
Kan man på något sätt anmäla detta och på så vis få honom att starta företag eller hur löser jag det hela?
Vart vänder jag mig? Vad behövs för grunder?

Tacksam för svar.



Har samma problem.
Har anmält personen till Skatteverket och försäkringskassan då personen dessutom är "sjuk".
De produkter som denna person säljer via Tradera.se säljs för 1000:- lägre pris än jag tar i butik. Dessutom påstår denna att det är garanti på varorna trots att hon är privatperson.
Att hennes köpare dessutom "köper luft" gör ju inte saken bättre. Hon köper nämligen in varorna när kunden har betalat henne kontant. Detta bryter mot Traderas regler men dom vill inte ta tag i problemet ändå.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat