Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Kapitalberäkning hur tänker jag?

Inlägg 1 av 3

2005-10-28, kl 19:39

username

Jaana
Thunberg

Inlägg: 6

Kapitalberäkning hur tänker jag?

Hej! Sitter med min affärsplan, men vet inte hur jag ska tänka när jag ska räkna på Kapitalbudgeten. Har en mall där jag ska fylla i Rörelsekapital för startkapitalbehovet med likvida medel, varulager, kundfordringar och övriga fordringar. Behöver jag likvida medel när jag startar? Jag kommer börja med ett litet lager, skriver jag inte det då? Kundfodringar har jag ju inte förrän jag börjar sälja. Ska jag ändå beräkna hur mycket jag kommer ha första tiden, eller?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-11-01, kl 19:22

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Utan att första dessa begrepp tycker jag inte att du skall starta ditt företag. Man behöver absolut inte vara expert inom ekonomi eller skatter mm, men man behöver ha viss förstaelse för hur det hela hänger ihop. Hur mycket likvida medel du behöver är ju beroende av dina faktureringsvillkor, egna kreditvillkor, checkkrediter, skatte/momsinbetalningar, mm mm

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-11-01, kl 19:22

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Och förresten. Det är inga svara grejer att första, sa ge inte upp bara för att du inte anser dig vara ekonom

Inläggets betyg
Svara Svara med citat