Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Fråga om agentur/återförsäljare

Inlägg 1 av 10

2005-10-26, kl 22:30

username

Medlem
#20132

Inlägg: 54

Fråga om agentur/återförsäljare

Hej. Jag har en fråga om agenturer och återförsäljare.

Om ett företag har säger sig ha en agentur eller är återförsäljare av en utlänsk pridukt i Sverige, betyder det att de har ensamrätten att sälja den produkten i Sverige?

Jag vet att jag kan köpa produkten i utlandet och ha det för eget bruk och kanske eventuellt sälja den begagnad utan problem. Men kan jag i egenskap av mitt företag importera och sälja produkten här i Sverige utan problem.

På företagets hemsida står det att de är "försäljningsansvariga". På den europeiska distibutörens hemsida står det att det svenska företaget är återförsäljare.

Tacksam för svar.

MVH [email protected]

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 10

2005-10-28, kl 17:29

Jolson

Jolson

Inlägg: 101

Intressant fråga... Men det finns i regel ingen bindning mellan en återförsäljare och en tillverkare/leverantör som säger att de har exklusivitet i landet. Men det förekommer!

Jag har råkat ut för liknande saker tidigare och då har jag valt att helt enkelt skicka ett mail till leverantören och de svarar nästan alltid på frågor om detta. Vill du t.ex. bli återförsäljare så skriv att du sett att de redan har en i Sverige men att du tror att du kan ta en marknadsandel åt dem som gör den totala kakan större. Oftast finns det inga heliga allianser när det gäller att sälja...

Vill du sedan köpa av någon återförsäljare utomlands så är det säkert inga problem heller men oftast är det bättre att gå direkt på källan..

Lycka till.

Johan Olson

Ps. vill du ha mer hjälp så lägg ett svar här bara... Ds.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 10

2005-11-02, kl 14:49

username

Laima
Romiene

Inlägg: 7

Johan Olson
Du verkar ha koll på det här med återförsäljare.

Jag är intresserad av att bli återförsäljare åt en produkt i Sverige som tillverkas i Litauen. Jag tror inte de säjer genom återförsäljare men jag ville erbjuda mig att göra det. Det jag vill ta reda på nu är vilka villkor är vanliga att återförsäljare jobbar enligt. Jag har inte lyckats få något bra svar. Kan du hjälpa mig? Har någon tillgång till något standardavtal för återförsäljare? Hur ska man på bästa sätt uppnå en win-win situation? Dvs att tillverkaren blir nöjd och jag ska tjäna pengar.
Hälsningar,
Laima
Du kan också mejla på: [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 10

2005-11-02, kl 21:54

Jolson

Jolson

Inlägg: 101

Jag har mailat svar till did .. Så löser vi det!

M.v.h.

Johan Olson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 10

2005-11-03, kl 11:26

username

Laima
Romiene

Inlägg: 7

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag har mailat svar till did .. Så löser vi det!

M.v.h.

Johan Olson


Hej,

Om det är så att du menade mig, så har jag tyvärr inte fått något mejl. Kan du mejla igen, tack!

Hälsningar,
Laima

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 10

2005-11-04, kl 19:42

username

Medlem
#36181

Inlägg: 12

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag har mailat svar till did .. Så löser vi det!

M.v.h.

Johan Olson

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 10

2005-11-04, kl 19:46

username

Medlem
#36181

Inlägg: 12

Citat:

Ursprungligen postat av:

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag har mailat svar till did .. Så löser vi det!

M.v.h.

Johan Olson
Hej!
Jag har likadana funderingar- skulle du vilja maila till mig med? M.v.h. [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 10

2005-11-10, kl 11:53

Toblin

Toblin

Inlägg: 6

Detta med huvudgrossist resp. återförsäljare beror mycket på. Huvudgrossisten för ett land har oftast ett avtal med den fabrik, grossist för en världsdel var denne får/SKALL marknadsföra och sälja produkterna.

Det gör att om företag X har marknadsföringsansvaret för ett land så kommer företag Y som har kontrakt med X inte sälja som ÅF till någon annan, detta då företag X lägger ut stora summor på marknadsföringen och ingen vill lägga de summor som behövs om man inte också hämtar hem hela kakan.

Därför är det bästa att gå på företag X i denna fråga och förhandla till en bra deal. Att köpa som privatperson från något annat land är ju inte olaglig men att köpa in och sälja vidare kan bli en annan femma då företag X oftast har rätten att använda produktens logotype eller trademark.


Finns det däremot ingen huvudagent eller endast någon mindre återförsäljare som inte marknadsför för ett helt land så kan du ansöka om antingen ÅF eller huvudansvaret men med huvudansvar så kommer också volym-krav för att du skall få ha det ansvaret!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 10

2005-11-11, kl 20:58

username

Maggan
Jonsson

Inlägg: 26

hej
har du johan möjlighet att maila mig ett sådant avtal eller info som till Laima. befinner mig i samma situation och det är svårt att hitta info om sådant
finns det fler personer med info så maila mig gärna
mvh
maggan

[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 10 av 10

2005-11-21, kl 11:24

Jolson

Jolson

Inlägg: 101

/Johan Olson
Konsult (kontakta gärna mig för proffesionell hjälp och råd)
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat