Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Många företag i samma lokal?

Inlägg 1 av 4

2005-10-26, kl 19:56

KristinaKrezon

KristinaKrezon

Inlägg: 52

Många företag i samma lokal?

Hej!
Jag bor i en mindre ort där det finns ganska många hantverkare, konstnärer, homepartysäljare, frisörer, massörer mm. Alla dessa jobbar med sin firma eller hobby, lite på halvfart bredvid sin deltidstjänst. Detta mycket pga att det är svårt att få det att gå runt med hyror och omkostnader. Nu tänkte jag som så här att om man har en stor lokal och stoppar in alla dessa företag och hobbyverksamheter i så behöver ju inte alla 25 personerna vara där och jobba samtidigt! Man kan ha ett rullande schema så att butiken kan hålla öppet hela veckan om man vill.

Och nu till min fråga. Har någon testat detta i stor eller liten skala?

Jag tycker att idén är bra men det finns många svårigheter med detta oxå. Vem ska jobba? Vem ska städa?Hur stor yta ska varje företag ha? Bokföring? Inredning? Vem bestämmer? Ja det finns massor!

Alla bekymmer vill jag veta, gärna lösningar och erfarenheter med!

Mvh,
Kristina

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2006-06-07, kl 23:03

Kemal

Kemal

Inlägg: 50

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej!
Jag bor i en mindre ort där det finns ganska många hantverkare, konstnärer, homepartysäljare, frisörer, massörer mm. Alla dessa jobbar med sin firma eller hobby, lite på halvfart bredvid sin deltidstjänst. Detta mycket pga att det är svårt att få det att gå runt med hyror och omkostnader. Nu tänkte jag som så här att om man har en stor lokal och stoppar in alla dessa företag och hobbyverksamheter i så behöver ju inte alla 25 personerna vara där och jobba samtidigt! Man kan ha ett rullande schema så att butiken kan hålla öppet hela veckan om man vill.

Och nu till min fråga. Har någon testat detta i stor eller liten skala?

Jag tycker att idén är bra men det finns många svårigheter med detta oxå. Vem ska jobba? Vem ska städa?Hur stor yta ska varje företag ha? Bokföring? Inredning? Vem bestämmer? Ja det finns massor!

Alla bekymmer vill jag veta, gärna lösningar och erfarenheter med!

Mvh,
Kristina



Tja, Jag fattade inte det med "turas om" Det du tänker starta är väl ett kontorshotell där flera olika företag har sina kontor och där dem kan dela på konferansrum, säljyta, fika rum osv. Av kunskap kring företagshotel så är det inte så stor efterfrågan på det i mindre orter det brukar oftast vara förknippat med storstäderna men men jag vet om att det har funkat i mindre städer oxå. du kan gärna mejla mig på [email protected] eller adda mig på samma msn adress så kan vi prata mycket om det. Äger ett kontorshotell.

mvh kemal

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2006-08-18, kl 17:16

username

Medlem
#28285

Inlägg: 1

Hej Kristina! Ser att tråden är gammal, menjag skriver ändå ett svar. Tycker också det är en bra idé, har varit inne på något liknande själv! Hoppas bara inte du bor i samma lilla stad som jag!!!:) Det rimliga tror jag är att du bildar ett företag som fungerar som någon typ av "fastighetsägare" och hyr ut nödvändig yta till övriga företag. Någon gemensam bokföring blir inte aktuell och de övriga frågorna får du avtala med de var och en av de andra om. Givetvis bör du ha en grundmall att utgå ifrån, som du själv bestämmer. Tex kan ju hyran anpassas efter både den yta man tar i anspråk och/eller den tid man fungerar som försäljare för övriga "gäster". Man kan kanske jämföra det med att hyra stallplats åt sin häst, så det inte är ovanligt att det ingår att man måste vara stalljour kanske en gång i veckan eller nåt. Kom gärna med synpunkter på ovan sagda eller berätta hur det gick om du kommit till skott!
Mvh, Maria

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2006-09-05, kl 07:33

KristinaKrezon

KristinaKrezon

Inlägg: 52

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hej Kristina! Ser att tråden är gammal, menjag skriver ändå ett svar. Tycker också det är en bra idé, har varit inne på något liknande själv! Hoppas bara inte du bor i samma lilla stad som jag!!!:) Det rimliga tror jag är att du bildar ett företag som fungerar som någon typ av "fastighetsägare" och hyr ut nödvändig yta till övriga företag. Någon gemensam bokföring blir inte aktuell och de övriga frågorna får du avtala med de var och en av de andra om. Givetvis bör du ha en grundmall att utgå ifrån, som du själv bestämmer. Tex kan ju hyran anpassas efter både den yta man tar i anspråk och/eller den tid man fungerar som försäljare för övriga "gäster". Man kan kanske jämföra det med att hyra stallplats åt sin häst, så det inte är ovanligt att det ingår att man måste vara stalljour kanske en gång i veckan eller nåt. Kom gärna med synpunkter på ovan sagda eller berätta hur det gick om du kommit till skott!
Mvh, Maria



Hej du!

Nä, det har inte blivit något av denna idé än och jag bor säkert inte i samma stad som du:) Fick faktiskt idén från kompisar som har sina barn på kooperativt dagis. Föräldrarna jobbar på dagiset nån gång per år, de har gemensamma städdagar osv.

Det finns så himla mycket att tänka på med den här idén. Varje företag får man slå in på eget register i kassan t ex. Hyran får man antingen ta en fast avgift för eller provision på försäljningen. Men det största problemet av allt är ju att hitta nån bra lokal! Och hur får man tag i intresserade utan att ryktet går på byn? Det tar ju lite tid att få ihop konstnärer å företagare till en sån här grej!
Mvh,
Kristina

Inläggets betyg
Svara Svara med citat