Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföring: Avsättningar för planerat köp

Inlägg 1 av 2

2005-10-21, kl 12:40

username

Anders
Eriksson

Inlägg: 1

Bokföring: Avsättningar för planerat köp

Först av allt är nybörjare inom bokföring men har iallafall någon teoretisk grund.

Låt oss säga att jag planerar ett inköp inom 6 månader, men önskar öronmärka kapital för detta redan idag utan att minska min kassa/bank.

Jag vill alltså bokföra detta som någonslags skuld jag måste betala till mig själv tills det tillfälle jag tycker mig kunna avsätta det kapital som behövs.

1. Bokföra en skuld till mig själv som skall betalas vid tillfälle
2. Bokföra inbetald skuld, och överföra pengarna till ett investeringskonto
3. Bokföra inköpet

Varför jag vill göra en sådan bokföring är för att kunna få en överblicksbild av vilket kapital jag ska röra mig med ( Tillgångar - skulden), men även se vad jag kan röra mig med, då denna skuld är av sådan art att jag själv avgör när den betalas.

Jag har tittat lite allmänt runt avsättningar som tycks finnas inom pensioner men det är för långfristigt känns det som, dessutom kan denna "skuld" försvinna om behovet ändras.

Några ideer?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-10-21, kl 20:54

username

Bjarne
Wangsell

Inlägg: 24

Hej,
Förstår inte riktigt din fråga men jag förstår inte hur du skall kunna "spara" några pengar och du inte tar dom någonstans ifrån.
Vad jag tror det här handlar om är att du vill veta hur din likvidtet ser ut framöver och då handlar det ju om att göra en likviditetsbudget för de 6 närmaste månaderna. Gör du en sådan så kommer du att de om det finns pengar till ditt inköp inom 6 månader.
För övrigt så borde alla företag göra en löpande likviditetsbudget som rullar med hela året.
Du kan inte ana hur många ganska friska företag som måste ställa in betalningarna bara för att de inte haft koll på likviditeten och planerat sina inköp efter det.

Hoppas du fått lite kött på benen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat