Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Ekonomiskt ansvar i AB

Inlägg 1 av 8

2005-10-18, kl 14:34

username

Bengt
Bengtson

Inlägg: 6

Ekonomiskt ansvar i AB

Hej! Jag funderar på att grunda ett privat aktiebolag. Aktiebolaget måste ta ett stort lån i början för sin verksamhet. Jag kommer själv att jobba som VD i företaget och jag har läst att VDn kan bli ekonomiskt ansvarig för företagets skulder i vissa fall, detsamma gäller styrelsemedlemmar.

I vilka fall gäller detta? Om mitt blivande företag går i konkurs eller så, blir jag då tvungen att betala tillbaka lånet själv som privatperson? Eller begränsas min risk till det kapital jag satt in i grundandet?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2005-10-18, kl 14:59

username

Bengt
Bengtson

Inlägg: 6

Kan man teckna försäkring mot sådana fall? Ansvarsförsäkring eller så?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2005-10-18, kl 23:11

username

Bjarne
Wangsell

Inlägg: 24

Hej,
Aktiebolag är en egen juridisk person vilket innebär att du som aktieägare i grunden inte är "personligt ekonomiskt ansvarig".
Nu hade det förstås varit kanon om det verkligen förhöll sig på det viset i verkligheten också.
Du kan bli personligt ansvarig för skatteskulder. Sedan tror jag ingen bank eller kreditinstitut lånar ut pengar utan säkerhet. Den säkerheten kommer du persoligen eller via borgenär få stå för, i alla fall till en viss del. Denna pant är du eller din/dina borgenärer då personligt ansvariga för.

Det bästa är att du kontaktar några banker och kreditinstitut och kollar deras respektive krav i denna fråga. Lite beroende på din affärsidé så kan kanske Almi Företagspartner hjälpa dig med en del av finansieringen, dock oftast till en högre ränta och väldigt sällan med hela det önskade beloppet.

Hoppas du fått lite kött på benen.

Lycka till.

Bjarne

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2005-10-18, kl 23:41

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Ägaren till ett AB kan adrig ställas ansvarig för bolagets skuder, däremot styrelsen och VD. Visserligen är det vanligt att det är samma person i små bolag men det är ändå viktigt att hålla rätt på "vilken stol man sitter på", är det i egenskap av anställd, ägare eller styrelsledamot man agerar.
Det är styrelsen och VD som har ansvaret för att bolaget sköter sina åtagande och följer lagar och regler, gör man inte detta blir styrelsen personligt ansvariga då man missskött bolaget och brutit mot gällande regler. Att affärerna går dåligt och att man inte kan betala ett lån utan begär bolaget i konkurs är inte ett "brott" men däremot att göra skatteavdrag på personalen men sedan inte betala in pengarna till staten. Det är också styrelsens ansar att upprätta kontrollbalansräkning om man misstänker att halva AK är förbrukat, gör man inte det är det att missköta sitt uppdrag. Gör man det däremot så kan det aldrig bli tal om personligt ansvar då bolaget i det läget kommer att likvideras innan skulderna blir så stora att man inte kan betala dem.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2005-10-23, kl 22:24

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

En ägare kan under vissa förutsättningar bli personligt ansvarig för bolagets skulder. Detta kallas ansvarsgenombrott men är troligen inte aktuellt i detta fallet. Det kan däremot tänkas uppkomma i situationer vid grov underkapitalisering och osjälvständig verksamhet i bolaget samt ett orlimligt risktagande utan vinstsyfte. Oftast är det ägare i forma av juridiska personer som blir aktuella.

Det låter som om du behöver riskkapital och inte lån. Ingen vill låna pengar till något väldigt riskfyllt, eftersom uppsidan i projektet är begränsad. Du kan inte bara ta utan att ge något tillbaka.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2005-10-23, kl 22:26

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Glömde en sak. Visst kan man som styrelseledamot teckna ansvarsförsäkring, men en sådan gäller ju naturligtvis inte vid uppsåt. kanske inte heller vid grov oaktsamhet heller, men det skiljer sig kanske från försäkring till försäkring.

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2005-10-24, kl 18:19

username

Bengt
Bengtson

Inlägg: 6

Så som grundare/ägare av ett AB kan man klara sig helskinnad (d.v.s. skuldfri) om man tagit lån och det visar sig att man tvingas gå i konkurs för att kundunderlaget inte varit stort nog? Detta genom att man inte är personligt anvarig till den graden? har jag förstått allt rätt?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2005-11-01, kl 19:07

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

I princip är det sa, men i nio av tio fall vill banken som lanar dig pengar att du som privatperson skall sta som borgensman. Da blir du personligt ansvarig "bakvägen"

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat