Jag tycker också idén som sådan är bra men har du verkligen tänkt över det färdigt. Är du beredd att "bära andras bördor" för 15 kr i timmen?? Har du funderat över hur mycket tid du tror att du behöver lägga ner som du inte kan ta betalt för?
Tänk dig att en potentiell kund ringer dig och ni bestämmer möte på café. (Jag utgår från att du inte tänker ha mottagning hemma och inte heller hyra lokal så då är väl caféet den naturliga mötesplatsen). Det tar dig visserligen bara 10 minuter att gå dit men för att inte komma försent så går du hemmifrån 15minuter innan mötet. Kundtiden är mellan 14-14.45 men du kan ju inte gärna avbryta din kund mitt i hans berättelse när han kommit halvvägs genom "jag sa så och KFM sa så och då hände det och sedan hände det och sedan ringde inkasso och nu vill någon annan ha pengar som jag lovat KFM att betala i morgon och på fredag så måste skattemyndigheten ha ett svar och jag vet inte vad jag ska göra". Du kommer iväg hem kl 15.00 och är hemma 15.15, du har alltså en arbetstid på 1,5 timmar. Av kundens inbetalda 50 kr så går 10 kr bort i moms, kvar 40 kr. Kaffet på cafeet kostade 12 kr, kvar 28 kr. Av dessa 28 går ungefär 8 kr i sociala avgifter, kvar till dig alltså 20 kr för minimum 1,5 timmer arbete, dvs 15 kronor i timmen.
Jag har själv hjälp några personer att dra igenom sina ärenden och i något fall förhandlat fram ackord och för några fått igenom skuldsanering, så jag vet att behovet finns men det är absolut inga pengar att göra på det, det är rent ideellt arbete. Problemet för min de var inte att jag la ner en massa tid utan ersättning utan att det tar så mycket av ens egen energi. Du ska inte tro att det stannar vid mobilräkningen som man inte kan betala utan du kommer att bli den axel man kan gråta ut hos när förhållandet strular, bilen går sönder, chefen är taskig mm mm. För att du ska kunna göra ett bra jobb för din kund måste du "krypa under skinnet" på honom för att syna lika mycket som ex banken kommer att göra när man vill ha ett ackord och det är långt ifrån alltid du vill veta så mycket om en person egentligen.