Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Skuld & Kredit Rådgivning??!! HJÄLP MIG!!!

Inlägg 1 av 8

2005-10-13, kl 16:58

username

Johan
Niklasson

Inlägg: 17

Skuld & Kredit Rådgivning??!! HJÄLP MIG!!!

Hej!
jag har en tanke om att hjälpa andra människor som är på väg från den gröna kvisten och in i skuggan med betalningar, skulder osv. Mitt arbete kommer bestå av rådgivning och inte att hantera deras pengar eller liknande utan att bara ge råd och förklara hur dom själva ska göra osv. då jag själv vet hur det är att ha skulder och hur det känns när man tycker att det är omöjligt att bli av med dom.


Vad jag vill ha hjälp med är, Hur kan man utforma en bra radannons som väcker folks intresse och förståelse över min tjänst.

Vad kan man ta betalt för det? (1 möte tar nog 30-45 min.)

Och måste jag registrera mig som enskild näringsidkare även om jag bara ska köra det på ren hobby och tjäna en extra slant.

Tacksam för all hjälp som finns att få, även tips om litteratur och fackböcker om detta!

Mvh: Johan

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2005-10-13, kl 22:12

username

Johan
Niklasson

Inlägg: 17

Ni kan även maila till mig om ni vill till [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2005-10-14, kl 10:02

username

Susanne
Cederholm

Inlägg: 62

Har du tänkt på att anledningen till att folk får skulder beror på att de har ont om pengar, så hur skulle de kunna betala dig för dina tjänster?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 8

2005-10-14, kl 11:51

username

Paula
Söderström

Inlägg: 33

Bra svar, solkatten!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2005-10-14, kl 19:00

username

Johan
Niklasson

Inlägg: 17

Jo, men hela iden bygger på att det kommar vara ruskigt billigt för att jag ska hjälpa dom! säg ett möte på 30-45 min kommer kosta typ 50-100 spänn och det kan det ju självklart vara värt om man får ordning på dom där skulderna till tex 2500:- från mobiloperatören som skickat räkningen till inkasso osv för att man pluggar och inte har råd. det finns jätte mycket folk som inte vet vad dom ska göra när dom får ett brev från inkasso eller kronofogden. Jag visste själv inte när jag råkade ut för det (ja, Jag har också suttit i skuldfällan och kännt allt hopplöst)

Men visst har du en poäng solkatten, jag tycker inte alls illa om ditt inlägg, men sedan så finns det också folk som faktiskt har pengar som dom skulle kunna lägga på sina skulder men inte gör det. =)

Jag är tacksam för alla inlägg!

Med vänliga hälsningar Johan

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2005-10-16, kl 09:43

username

Susanne
Cederholm

Inlägg: 62

Jag hoppas ingen tyckte att jag var elak, för det var absolut inte min mening. Jag är mycket på forumet Fattiga Riddare (http://www.fattigariddare.org) och många där har så stora skulder att de inte har råd ens med medlemsavgiften 100:-. Men det verkar som du har hittat en annan kundgrupp och det är jättebra.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 7 av 8

2005-10-17, kl 18:31

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Jag tycker också idén som sådan är bra men har du verkligen tänkt över det färdigt. Är du beredd att "bära andras bördor" för 15 kr i timmen?? Har du funderat över hur mycket tid du tror att du behöver lägga ner som du inte kan ta betalt för?
Tänk dig att en potentiell kund ringer dig och ni bestämmer möte på café. (Jag utgår från att du inte tänker ha mottagning hemma och inte heller hyra lokal så då är väl caféet den naturliga mötesplatsen). Det tar dig visserligen bara 10 minuter att gå dit men för att inte komma försent så går du hemmifrån 15minuter innan mötet. Kundtiden är mellan 14-14.45 men du kan ju inte gärna avbryta din kund mitt i hans berättelse när han kommit halvvägs genom "jag sa så och KFM sa så och då hände det och sedan hände det och sedan ringde inkasso och nu vill någon annan ha pengar som jag lovat KFM att betala i morgon och på fredag så måste skattemyndigheten ha ett svar och jag vet inte vad jag ska göra". Du kommer iväg hem kl 15.00 och är hemma 15.15, du har alltså en arbetstid på 1,5 timmar. Av kundens inbetalda 50 kr så går 10 kr bort i moms, kvar 40 kr. Kaffet på cafeet kostade 12 kr, kvar 28 kr. Av dessa 28 går ungefär 8 kr i sociala avgifter, kvar till dig alltså 20 kr för minimum 1,5 timmer arbete, dvs 15 kronor i timmen.
Jag har själv hjälp några personer att dra igenom sina ärenden och i något fall förhandlat fram ackord och för några fått igenom skuldsanering, så jag vet att behovet finns men det är absolut inga pengar att göra på det, det är rent ideellt arbete. Problemet för min de var inte att jag la ner en massa tid utan ersättning utan att det tar så mycket av ens egen energi. Du ska inte tro att det stannar vid mobilräkningen som man inte kan betala utan du kommer att bli den axel man kan gråta ut hos när förhållandet strular, bilen går sönder, chefen är taskig mm mm. För att du ska kunna göra ett bra jobb för din kund måste du "krypa under skinnet" på honom för att syna lika mycket som ex banken kommer att göra när man vill ha ett ackord och det är långt ifrån alltid du vill veta så mycket om en person egentligen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2006-08-21, kl 02:15

username

Sakari
Bomström

Inlägg: 3

för att kunna ge professionell hjälp till människor som sitter i skuldfällor behövs stor både livserfarenhet samt juridisk och ekonomisk kunskap. Om du ger oriktiga råd kan du faktiskt bli krävd på skadestånd och det förutsätter en dyr försäkring som du inte får teckna utan att ha erforderlig kompetens. Det räcker inte med att själv ha suttit i skiten.
Min uppfattning är att man faktiskt får bästa hjälpen från KFMs handläggare om man bara tar upp huvudet ur busken och kommunicerar med dem.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat