Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Fiskförsäljning

Inlägg 1 av 2

2005-10-12, kl 23:32

username

Peter
Söderström

Fiskförsäljning

Hej

Jag har en idé gällande ett ganska beprövat recept. Nämligen köpa upp fisk billigt från fritidsfiskare, grossister, egen fångst osv och sedan sälja utanför mindre orters ica/konsum-butik via skåpbil. Har en kontakt som vet precis hur allt går till gällande själva fiskebiten med kontakter, recept osv. men vad behöver man för tillstånd. Kommer alltså att sälja fisk, torsk, flundra, ål, sill och lax i bassortimentet och kompletera efterhand. Tänkte göra inköpen, bereda fisken (fileá, salta, grava osv) på måndagen och sedan sälja tis-fred. 8 olika butiker på ett rullande 2v schema. dvs samma butik varannan vecka ala glassbilen.. =)

vad jag har förstått så behöver man inte ha kylning i bilen utan dagens fisk till försäljning tar jag från mina frysskåp hemma, där jag även kommer att bereda fisken. Lägger över i isfyllda lådor. (räcker enligt kontakt). behöver därför inte ha el till frysar/kylar vid butikerna. Vad för tillstånd behöver man då ha? för att förvara/bereda fisken hemma. Har ju ingen försäljningslokal utan allt sker via bilen. Behöver bilen i sig ha något tillstånd? Är detta en idé som kan ge rätt till starta eget-bidrag.. är idag arbetslös.

ekonomi:

ganska låga kostnader initialt. Äldre skåpbil. inga stora lager utan det mesta säljs ju av direkt. Mycket is=nästan gratis. många handlare säljer inte själva färsk fisk och låter gärna en annan sälja 2 ggr i månaden utanför butiken. Enligt min kontakt ligger omsättning/dag på ca 5000-8000. (för 10 år sedan..) ja.. han sålde själv då och de siffrorna stämmer. =)

Ja, det var det hela. Tips, och annan feedback mottages varmt! kan man leva på detta tro?

/Peter

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-11-28, kl 14:01

username

Sebastian
Beno

Hej!

Vi söker folk som är på gång att starta eget företag för en dokumentärfilm.
Filmen kommer göras för SVT dokumentär och handla om situationer som uppstår vid nystartande av företag. Filmen ska följa några viljastarka nyföretagare i deras strävan att lyckas.
Vi befinner oss fortfarande på research stadiet och skulle gärna komma i kontakt med dig.

Med Vänliga Hälsningar
Sebastian
0707400893
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat