Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Lönsam verksamhet?

Inlägg 1 av 4

2005-10-09, kl 21:36

username

Borttagen
medlem

Lönsam verksamhet?

Jag och en nära vän har funderat över att starta en webshop. Vi har tänkt haka på trenden och sälja dvd-filmer.

Jag har ett par frågor angående detta...
Vi har hittat ett par bra leverantörer vilket tillsammans erbjuder ett bredare sortiment av DVD-filmer än till exempel cdon.com och dessutom räknat ut marginalen osv och kommit fram till att vi kan ta betydligt lägre pris än andra webshoppar och även tjäna en hacka på detta.

Jag försöker se det ur konsumentens perspektiv. Kommer han/hon välja gamla hederliga och pålitliga cdon.com eller bryta trenden och satsa på en ny webshop med fler filmtitlar?

*Bör man skaffa F-skattesedel?

*Vad är bästa sättet att marknadsföra sig på för en sådan webshop?

*Är det HELT omöjligt att konkurrera ut större företag som exempelvis cdon.com?

*Vad mer bör man tänka på?

*Någon som har fler tips på leverantörer av DVD-filmer?

Med vänliga hälsningar Johan.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-10-09, kl 21:53

username

Christopher
Berg

Hej Johan,

Ni måste ha F-skatt om ni ska agera som företag och sälja till slutkonsument.

Att marknadsföra sig på webben oavsett om det är en webbshop eller inte är en rätt tuff uppgift idag det finns flera alt. som att handla 50öres klick på Google för säg 500kr / mån = 1000 klick som genereras och hamnar hos er.

Nej det är inte helt omöjligt att konkurrera ut stora företag som CDON.com men de har "mycket" pengar att satsa på reklam och når på så sätt ut till fler än ni. Detta ger dem konkurrensfördelar som är svåra att slå. Men ett bättre pris är ju ett exempel på hur man kan ta kunder ifrån dem.

Ja har man inga omkostnader då är det ju lättare men jag har svårt att se att ni skulle kunna hantera flera hundra ordrar om dagen och samtidigt hinna med och paketera och posta dem :) detta gör att man måste vara flera som delar på kakan och vinst kontra utgifter ger sig till känna.

Har du/ni ytterligare frågor så är ni välkomna att maila till [email protected]

//Christopher - 3wsolutions.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-10-12, kl 21:14

username

Borttagen
medlem

Tack för det informationsrika och snabba svaret Christopher ;)

Är det någon som vet någon bra leverantör som säljer splitternya orginala DVD-skivor?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2005-10-16, kl 00:19

username

Andreas
Källdén

jag filar på samma idé, fast hade tänkt att fokusera på import film (ej region 1 i och med lagen). Har fått tag på många leverantörer inom den sektorn, och även en hel del leverantörer inom film med svensk textning.
Ni får gärna kontakta mig, tror att en kombination av våra tjänster skulle kunna slå.
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat