Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

ARBETSFÖRMEDLINGEN vs FREDRIK

Inlägg 1 av 9

2005-10-07, kl 02:35

username

Fredrik
Roslund

ARBETSFÖRMEDLINGEN vs FREDRIK

HEJ!
Detta är en ganska rolig historia.
Jag ska presentera mig.

Fredrik heter jag och har alltid haft intresse av att starta eget. Nu så vill jag jobba med sidan rakebuddy.se och vill ha "starta eget bidrag" Arbetsförmedlingen förklarade det hela som att man får "stämpel pengar" ( om ni förstår vad jag menar ) under den tiden man jobbar med det egna företaget. Men mina krav var att:

1. Jag måste vara arbetslös och inskriven som aktivt sökande på marknaden

2. Det får inte finnas jobb och detta ska vara sista utvägen

3. Lite annat snack som inte ens värt att minnas

Jo. Då ska jag Fredrik vara arbetslös och söka jobb.

jag har sedan 4 år jobbat som kock i stockholm och sälen. Jobbat på gröna lund och fina krogar. Jag har även haft lyckan att vara köckschef!

Jag är väldigt kompetent med andra ord som har jobbat en herre jävlars massa timmar i kök ( inga fjuttiga 160 tim utan 268 tim som mest på en månad )

Det roliga är att det ploppar upp 5 - 8 jobb OM DAGEN på platsbanken på AMS.se

Så om jag skriver in mig så får jag jobb DIREKT!

Så jag kan glömma att arbetsförmedlingen hjälper mig.. Så tacksamt för att man vill testa något nytt!

Enda chansen var av medicinska skäl att jag inte kan jobba i kök och få papper på det. Men då får jag aldrig återvända till köket..

Suck och stön.. Men jahapp.. jag får stå på mina två egna ben.

Kul historia va? =)

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 9

2005-10-07, kl 18:28

larsarenander

larsarenander

Men du kan väl börja något helt annat med din firma, eller?

lars

[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 9

2005-10-09, kl 12:08

username

Fredrik
Roslund

saken är den att det verkar lite roligt ändå.. Tänk er tanken att jag inte kan bli arbetslös. Så fort jag blir det så får jag jobb mer eller mindre.. och då får jag inte hjälp av någon annan med eget bidrag =). Jo, självklart har jag inte problem att skrapa lite pengar... men det är en rolig situation om jag var en vanlig kock med minimum lön.. då blire jobbigare.. äh.. grejen var rolig tyckte jag.. och ville dela med mig om den

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 9

2005-10-09, kl 18:58

foretagande

foretagande

Vad är problemet?? För dig med arbete är det väl bara att söka friår så får du bidrag på precis samma vilkor som de med Starta eget bidrag. Skillnaden är att du inte behöver presentera afärsplaner för AF och få dessa godkända plus att du får bidraget under 12 månader istället för 6. Om man slutar se Starta-eget bidraget som en pengahjälp från staten för att få igång ett företag utan ta det för vad det är så ska du se att det inte är något annat än rätten att behålla A-kassan fast man inte längre är arbetslös (jfr med friår som ger dig rätt att vara ledig från arbete under ett år med ersättning motsvarande A-kassenivån).

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 9

2005-10-10, kl 00:51

username

Fredrik
Roslund

visste inte om friår. Ska undersöka frågan nogrannare! Tackar Karinj

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 9

2005-10-10, kl 18:05

larsarenander

larsarenander

Detta med friår är väl fortfarande på försöksstadiet på vissa platser men ska gälla hela landet från och med .....

Lars
[email protected]

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 9

2005-10-10, kl 21:29

foretagande

foretagande

Men Lars då, friåret övergick från försök i 12 kommuner till att gälla överallt redan den 1 januari i år. Det är ju en av Miljöpartiets stora käpphästar så hur kan du ha missat detta?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 9

2005-10-11, kl 22:06

mrnowhereman

mrnowhereman

Förundras också över hur folk i det här landet bara ser bidrag som en rättighet. "men han fick ju då ska ju jag oxå ha".

Finns det någon statistik (och det gör det väl säkert) hur många av de företag som startas med starta-eget-bidrag verkligen överlever? Är mycket tveksam till att detta bidrag lönar sig i längden.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 9 av 9

2005-10-12, kl 00:03

larsarenander

larsarenander

Karin, barn på 3,5 år tar mycket tid i anspråk särskilt som han ine går på något dagis sä det blir en stund över på natten att skriva och insupa all information, men jag har ju dig.
Lars

[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat