Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Bokföra datorinköp?

Inlägg 1 av 3

2005-10-07, kl 00:18

username

Richard
Weibull

Inlägg: 1

Bokföra datorinköp?

Jag har köpt in en dator till min enskilda firma (som sysslar med teknisk konsultverksamhet inom internet). Då jag räknar med att datorn kommer ha kortare ekonomisk livslängd än tre år så tänkte jag kostnadsföra den helt och hållet på detta år.

Min fråga gäller hur jag bokför inköpet. Bokas datorn in på 1250 (Datorer) och sedan skrivs av helt och hållet vid bokslutet, eller ska jag använda något annat konto eftersom att det blir en förbrukningsinventarie?

Tack på förhand
Richard

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-10-09, kl 17:23

username

Bjarne
Wangsell

Inlägg: 24

Hej,
Skattemyndigheten säger att inventarier som bedöms ha en ekonomisk livslängd på högst 3 år får dras av till 100% samma år som den införskaffades (s.k. treårsinventarier). Du skall dock kunna visa att livsländen är högst tre år.
samma sak gäller för inventarier med inköpsvärde på max. 5.000 kr exkl. moms.

I detta fall blir ju inköpet en ren kostnad och skall ju därför bokas som sådant.
Vet inte hur din kontoplan ser ut med det kan ju debiteras på förbrukningsinventarier eller ett underkonto till detta. Sedan har du ju på något sett betalt köpet också. Detta skall ju då krediteras på kassa, bank eller annat som visar hur/med vad du betalt inköpet.

Hälsningar

Bjarne

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-10-16, kl 12:55

username

Hans
Fohrman

Inlägg: 52

Vad jag förstått så är detta med datorer något som Skatteverket har som huvudfavorit vid granskning.

Vad min revisor säger är att det enda sättet som dom godkänner är att du bokför datorn som en inventarie (om den kostar mer än 5000:- + moms)
År 1 kan du sedan skriva av enligt normal avskrivning. Om du sedan vill göra en avskrivning snabbare så får du skriva av restsumman när du skrotar datorn. Och se då till att den inte fyskiskt finns tillgänglig. Som sagt. Detta är skattemyndighetens favorit.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat