Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Presentation/försäljning till storföretag

Inlägg 1 av 5

2005-10-06, kl 14:52

username

Medlem

Presentation/försäljning till storföretag

Hej. Jag har fått tag på ett företag med produkter som jag tror kommer att kunna passa den Svenska marknaden. Produkterna räknas som livsmedel och jag hoppas kunna "sälja in" produkterna till stora leverantörer som Ica Menyn och Axfood.

Eftersom jag vill göra ett så gott intryck som möjligt från första stund söker jag nu en vänlig person som har bra tips om vad man ska tänka på när man kontaktar en stort företag. Jag ska ju som sagt sälja produkten och då har man vanligtvis bara en gång på sig per företag och de stora matgrossisterna finns ju inte i överflöd.

Tacksam för svar.

MVH Herman

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-10-06, kl 15:52

username

Axel
Nordenström

visitkort är en bra grej, utskrivet material så de har nått att kolla på efter mötet och en hemsida. Har du ingen hemsida så kan jag hjälpa dig med detta.
[email protected]
http://www.air.nu

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-10-06, kl 16:44

username

Medlem

Precis. Jag har redan ett vistkort och en hemsida där jag visar produkterna. Vad jag menar är hur tar jag kontakt med grossisterna på bästa sätt?

Ska jag skriva e-mail? Hur ska mailet se ut?
Ska jag ringa och försöka boka en tid med inköpsansvarig?

Tacksam för mer feedback!

MVH Herman

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2005-10-07, kl 23:32

foretagande

foretagande

Livsmedelsbranchen i Sverige är mycket speciell och utan riktiga kunskaper om hur den fungerar och kontakter så är det oerhört svårt att få in nya produkter på de större kedjorna. Större delen av butikerna får sina varor från ICA, KF, DAGAB eller Bergehndahls. ICA Meny och Axfood som du upplever som grossister är egentlingen inget annat än ICA och Dagabs snabbgrossar, dvs en butik för de affärer som är för små att få leveranser från lagret.
Vad du ska tänka på just när det gäller livsmedel är:
1 Det är oerhört långa införsäljningstider
2 För att få en vara "listad" på ICA så måste den sälja i vissa volymer. Det är egentligen bara de stora aktörerna, Felix, Findus, Kungsörnen mm som kan få en ny produkt listad direkt.
3 Ju mindre grossist nu lättare att få in varorna.
4 Telefonkontakt i första skedet är det som gäller, sedan personligt möte. Varje produktgrupp har egna inköpare.

Lite olika jobbar väl de olika kedjorna men i princip så får du göra så du presenterar din vara för inköparen som då kanske blir positiv till produkten och säger att ICA kan ta in den i sortimentet. Det innebär då inte att ICA kommer att köpa den av dig utan att du själv får ge dig ut i butikerna och be handlaren handla in dem. När du sedan kan lämna ordrarna till ICA så köper de produkten av dig för att sedan sälja till butiken enligt dina order. Deras påslag på produkten för detta arbete är 12-15%.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-10-09, kl 17:00

username

Medlem

#Karinj

Tack för ett mycket bra svar! Uppskattat!!

MVH

Inläggets betyg
Svara Svara med citat