Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Div. nyföretagarfrågor

Inlägg 1 av 5

2005-09-26, kl 11:10

Oneman99

Oneman99

Inlägg: 9

Div. nyföretagarfrågor

Hej

Funderar på en affärsidé och skulle uppskatta lite input från expertisen här.

Jag skulle till min firma behöva två personer som ska köra en bil på heltid. Hur ser det ut med arbetsgivaravgift när det gäller provanställning? Minimilön? Jag funderar på två pensionärer som kan dela på en heltidstjänst. Låter det som en vettig idé kostnadsmässigt?

Vad för avgifter tillkommer utöver arbetsgivaravgift, moms, egenavgift och skatt?



Vad kostar det UNGEFÄRLIGEN med annonsplats på bussar? Taxibilar? Helsideannons i ortstidningar? Direktreklam i brevlådan?

Alltså mellan tummen och pekfingret, eftersom det naturligtvis varierar från ort och företag.

Jag har fler frågor som jag kompletterar med efter att ha fått svar på dessa ovan : )

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-09-26, kl 22:15

Caffe

Caffe

Inlägg: 24

Att få reda på annonsplatskostnad borde inte vara svårare än att skicka mail till de du är intresserade av att annonsera hos.
Ortstidningar borde skilja mycket då det finns väldigt olika stora orter i Svedala.

Direktreklam kanske du kan få någon unge (vilken du vet gör jobbet) att dela ut för lägre pris än SDR. Du slipper ju en mellanhand.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-09-27, kl 08:54

Oneman99

Oneman99

Inlägg: 9

Nja, jag ville snarare ha ungefärliga riktvärden att jämföra med eftersom min idé är en direkt konkurrerande sådan till just annan reklam. För att den ska bära sig måste jag kunna erbjuda något som är mer ekonomiskt fördelaktigt än de reklam/marknadsföringsalternativ som erbjuds idag.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2005-09-27, kl 12:45

thydell

thydell

Inlägg: 2

Hej,
innan du letar efter något slags "genomsnittspriser" för reklamplatser på taxi, bussar och andra mobila/stationära ytor, så bör du även fundera en hel del på grundstenarna i ett företag:
- Vad kan ditt företag erbjuda som ingen annan kan? (lägst pris är bara ett av flera verktyg, men samtidigt det vanligaste)
- Hur ska kunderna hitta just ditt företag? (du kanske kan göra reklam åt dig själv till att börja med)
- Vill kunderna förknippas med ditt varumärke? (vill kunden bli förknippade med den billigaste reklamplatsen)
- Hur kommer konkurrenterna att reagera? (om du inte får helt nya kunder, så kommer du ju ta kunder från någon annan)

Till sist så håller jag med "runqvist", fråga efter pris i den ort du tänker vara verksam i. Det framgår inte i ditt inlägg var du tänkt att etablera din verksamhet.
Mvh
/Björn
TYD Strategisk Marknadsföring

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-10-24, kl 19:19

username

Åke
Numelin

Inlägg: 34

Fråga skatteverket och försäkringskassan om avgifter och annat, mycket bättre svar än du kan få här.
Mvh Åke

Inläggets betyg
Svara Svara med citat