Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Diverse nystartarfrågor

Inlägg 1 av 4

2005-09-26, kl 10:20

Oneman99

Oneman99

Inlägg: 9

Diverse nystartarfrågor

Hej

Funderar på en affärsidé och skulle uppskatta lite input från expertisen här.

Jag skulle till min firma behöva två personer som ska köra en bil på heltid. Hur ser det ut med arbetsgivaravgift när det gäller provanställning? Minimilön? Jag funderar på två pensionärer som kan dela på en heltidstjänst. Låter det som en vettig idé kostnadsmässigt?

Vad för avgifter tillkommer utöver arbetsgivaravgift, moms, egenavgift och skatt?

Jag har fler frågor som jag kompletterar med efter att ha fått svar på dessa ovan : )

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-09-26, kl 22:35

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Provanställning innebär endast att du har rätt att säga upp personen ifråga efter max 6månader no questions asked. Någon förmån i form av lägre arb.avgifter är det inte.

Sen kan man väl inte dela på en heltidstjänst, utan det blir två deltidstjänster. Troligen har du dock endast formulerat dig tvetydigt.

Kostnadsmässigt försvarbart eller inte har jag ingen aning om. Det beror ju helt på hur mycket intäkter de bidrar med!

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-09-27, kl 09:04

Oneman99

Oneman99

Inlägg: 9

Okey, så arbetsgivaravgiften är detsamma oavsett om det är en fastanställd(tillsvidareanställd) eller en provanställd.

Innebär två halvtidstjänster högre kostnader för arbetsgivaren än en heltidstjänst?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-09-27, kl 13:38

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

När det gäller pensionär så är avgifterna ungefär 1/3 lägre.

Lars

[email protected]
Start av företa och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat