Inlägg 1 av 2
2005-09-24, kl 10:53
Hur bör man lägga upp ett huslån?
Hej!
Om någon anser att detta inlägg inte hör hemma här ber jag om ursäkt. Anledningen att jag ställer denna fråga här är för att jag märkt att det finns en oerhörd kunskap om detta bland medlemarna på detta forum.
Jag kan egentligen ingenting om lån och skulle helst vara utan dem. Men för att förverkliga drömmar måste man ju krypa till korset.
Jag och min sambo har nu hittat ett hus vi vill köpa. Vi har lånelöfte både i SBAB samt Föreningssparbanken.
Båda lånelöftena är på 1.8 Mkr
Huset kostar ca 1.5 Mkr
Vi kan vid köpet betala 10% av hela summan.
Vi kommer efter detta köp ha en säkerhetsbuffert på ca 100.000:- som vi känner kan vara bra att ha vid oförutsedda utgifter.
Jag håller på att starta ett eget företag i samma veva (enskild firma) och undrar om jag kan dra några fördelar av det.
SBAB kräver att man betalar 5% själv och Föreningssparbanken 10%.
På SBAB behöver man inte ta topplån vilket jag har förstått är bra att slippa, men man verkar behöva göra det på Föreningssparbanken.
Rörlig ränta verkar alltid vara lägre än fast vid tecknandet av lånet. Men å andra sidan är ju en fast ränta fast och man vet vad man ska betala.
Hur skulle ni lägga upp erat lån utifrån vår sits, vad är smartast, är det något man bör tänka på!
Oerhört tacksam för svar!
Mvh
Fredrik
Svara Svara med citat