Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Stämpling och enskild firma

Inlägg 1 av 4

2005-09-22, kl 15:31

username

Göran
Strand

Inlägg: 3

Stämpling och enskild firma

Jag har läst lite här i forumen och i expertsvaren om att man inte får stämpla om man har en enskild firma. Stämmer verkligen det?

Just nu är jag anställd till 100% och driver en enskild firma på min fritid. Jag betalar till A-kassa.

Om jag skulle bli uppsagd, har jag då rätten att stämpla och ha kvar min firma som aktiv, eller måste jag ställa min firma vilande för att berättigas A-kassa? Skiljer detta sig mellan olika A-kassor? I så fall får jag kolla med min A-kassa hur dom ställer sig till detta.

/Göran

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-09-22, kl 20:55

larsarenander

larsarenander

Inlägg: 1436

Man kan ha viss hobbyverksamhet som man hade tidigare, men att ha en enskild firma och vara arbetslös. Svar nej.
lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-09-22, kl 21:21

username

Göran
Strand

Inlägg: 3

Alltså kan jag välja att sätta min firma vilande den dag jag skulle bli arbetslös och på så sätt få rätt till A-kassa?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-09-23, kl 11:01

username

Robert
Alander

Inlägg: 2

Hör med din a-kassa! Enligt Akademikernas Erkända Arbetslöshetskassa AEA så gäller fäljande:

Ditt företag klassas som bisyssla om du är fast anställd på 100% och bedrivit din verksamhet vid sidan om i minst 6 månader. Du får då stämpla om du blir arbetslös och din bisyssla inte genererar en inkomst över 1920:- / vecka.

// Robert

Inläggets betyg
Svara Svara med citat