Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Söker Idéer för Norrlandsturism

Inlägg 1 av 2

2005-09-17, kl 18:14

username

Mattias
Andersson

Inlägg: 13

Söker Idéer för Norrlandsturism

Morsning.

Jag har en önskan att starta en småskalig turismverksamhet med packeterade helhetslösningar i Västernorrlands län. Fördelarna med Västernorrland är att det finns god kommunikation (midlanda flygplats, buss, tåg och kommande Botnia bana). Det är nära till skog och mark och hav. Det finns relativt få duktiga och driftiga entreprenörer inom Turismnäringen. Täcknigsgraden av hotellnätter har gått upp senaste 10 åren. Vi har fina utflyktsområden här - främst sommartid - Ulvön, Högbonden, Stallarna, etc.

Min plan är att större lantställe med 6-10 rum och förutom övernattning så ska jag erbjuda packeterade helhetslösningar till kund.

Jag vill komma i kontakt med någon som drivit liknande verksamhet och vill gärna får svar på frågor som främst rör marknadsföring och "merförsäljning" (Ex segelturer längs Högakusten, klätterdagar i Skuleskogen, Stadsvandringar, Hyr en kock, hästridning, etc). Jag är på jakt efter en god samarbetspartner som går i liknande tankar. Har gjort en WCS budget och det kommer att kosta 15 200 kronor per månad att driva själva fastigheten och marknadsföring. Ett riktpris vad gäller enbart övernattning är 395 kronor per person och natt. Vid en mycket lågt räknad täckningsgrad 20 % (årsbasis) ligger intäkterna för boendet på 400 000 per år. Jag har också tanken att kunna hyra ut hela huset för 8 500 i veckan samt arrangera mini-konferenser/möten.

Tacksam för allmänna råd och tips vad gäller turismnäring i allmänhet och Västernorrland i synnerhet. Mvh.

Mattias

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 2

2005-10-19, kl 22:28

username

Jane
Nord

Inlägg: 6

Hejsan!
Har köpt ett fd vandrarhem i Hälsingland som vi hyr ut som lägergård, men till skillnad från dig så gör vi "tvärtom", inga paketlösningar, vi kan däremot hänvisa till andra som har turridning, klätterkurser, catering, bussbolag mm. Våran ide är istället att ha VÄLDIGT bra priser, men man sköter sig själv med självhushåll, eftersom det är personalkostnader som är dyra så blir vi billiga genom att inte ha någon personal..... Din ide med paketlösningar är ju bra men jag tror att det bör rikta sig till större grupper som skolklasser tex, och då är det kanske lite med 6-10 rum (om nu inte alla rum är 4-6 bäddsrum). Men vi blev varnade för att det tar minst 3 år innan man kan gå runt....och det tvivlar jag inte en minut på, reklam är dyrt så hoppet är hemsidan www.ornastet.se och mun till mun-metoden. Vi la ut hemsidan i augusti och nu har vi fått första bokningarna.....men långt ifrån "utsålt"...
Lycka till!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat