Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Djuraffär

Inlägg 1 av 5

2005-09-16, kl 17:35

username

Cecilia
Westerberg

Djuraffär

Har en affärsidé. Där jag bor är det nära till 4större städer/samhällen, närmaste djuraffär ligger 20min bilfärd härifrån, och den affären är inte billig och inte särskilt stor. Det jag tänkte mig är att starta en djuraffär där man bara säljer uppfödar djur, djur med fina stamtavlor, Det borde ju gå hem mer än "zoo-djuren" så iofs så är det kanske inte en djur affär utan en uppfödar affär, det är ju något nytt och det finns inga konkurrenter förutom små uppfödarna. Vad tror ni om den ideén? "Problemet" är att jag inte vet hur jag ska ha råd, vet inte riktigt hur allt ska gå runt, hur gör dom som har djuraffär? Jag är ung, 17år. Mvh //Cissi

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-09-16, kl 19:50

jempa686

jempa686

Hej!

Det första du måste bestämma dig för är om du ska försöka konkurrera med hjälp av priset eller om du tänker nischa dig som unik pga urvalet av djur du kommer sälja. Att både vara billig och sälja djur med stamtavla som antagligen ur uppfödarnas sida inte ska klassas som lågpris-djur blir nog väl luddigt och kunderna kommer inte veta varför dem ska söka sig just till dig istället för att köpa direkt från en uppfödare eller från den andra djuraffären. Tänker du föda upp djuren själv eller köpa in från uppfödare? Finns det en marknad för ytterligare en smådjursförsäljare där du bor. Konkurrerar ni om samma kunder eller kommer dina kunder någon annanstans ifrån? Hur gör du om du inte lyckats sälja några av djuren, kan du klara av att sköta dessa djur resten av deras liv eller är det avlivning som gäller då? Vart ska du hålla till, får man hålla djur i den lokalen? Vilka lagar finns det för djurhållning? Hur ska du finasiera verksamheten? Vem ska sköta din bokföring, ska du leja bort den tjänsten, det kostar också pengar. Vem tar hand om butiken när du vill vara ledig eller om du blir sjuk? Det är ju ingen vanlig butik som man i värsta fall kan stänga några dagar om man blir sjuk, någon måste ju fortfarande sköta djuren.

Mycket att tänka på. Dessto fler problem du lyckats lösa på pappret innan du drar igång en verksamhet dessto bättre.

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-09-18, kl 17:32

GöranH

GöranH

Ja kan till värka det till dej koppel halsband då får du bli disanger o rita hur det ska se ut så gör ja dem till dej det blir billigt sen kan du sälja dem var du vill svara på min epost [email protected] ja gör dom o du säljer dem ja kan göra vad ja vill i skin o läder har varit sadel makare i 30 år

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 5

2005-09-18, kl 20:16

username

Sandra
Svanström

Kolla dessutom upp så att det finns uppfödare som vill sälja till dig, om du inte föder upp själv. Är själv marsvinsuppfödare, och vet att djuraffärer inte är poppis bland många uppfödare av marsvin. Kolla därför upp innan så att du vet att du kan få de djur du vill sälja, och inte får ta grossistdjur för att dt inte finns andra att tillgå. Tänk dessutom på att du måste ha tillstånd för att hålla/sälja dessa djur. Om du har en väl genomarbetad idé och kan visa "dina" ev uppfödare exakt vad och hur du vill är det lättare att få dem att vilja sälja till dig. Kan tillägga att jag under mitt första år som uppfödare har fått många kullar och ännu inte behövt sälja till djuraffärer. Som seriös uppfödare vill man oftast att man ska kunna avgöra om djuret verkar få ett bra hem, och om man säljer genom djuraffärer vill man INTE att uppfödarens kontaktuppgifter tas bort, som tyvärr sker i många djuraffärer idag. Jag tycker din idé låter jättebra, och det vore ju ännu bättre om du kunde ta kontakt med de olika djurslagens intresseföreningar så du kan lämna ut information om dem. Men som sagt var, kolla först upp så att det finns (seriösa) uppfödare som vill sälja till dig. Inom marsvinsvärlden är de flesta seriösa uppfödare med i Svenska Marsvinsföreningen och de som har blivit registrerade där har ett SMF nummer framför sitt uppfödarprefix. Vill du ha hjälp att komma i kontakt med marsvinsuppfödare i ditt område är du välkommen att maila mig privat.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-09-18, kl 20:18

username

Sandra
Svanström

Glömde visst min mailadress,
[email protected] (går till min marsvinsuppfödning, inte min zooaffär)
/Sandra styrelsemedlem i SMF Västra

Inläggets betyg
Svara Svara med citat