Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

får in mer moms än jag betalar.

Inlägg 1 av 7

2005-09-01, kl 23:39

username

Martin
Lundqvist

får in mer moms än jag betalar.

Hmm... bara så jag förstått det här med moms.

Moms är en avgift jag tar ut av mina kunder (oavsett om de är företag eller ej). Om jag köper produkter och betalar 1000 kr i moms och sedan säljer tjänster och får in 6000 kr i moms, då kvittar jag dessa och får ett överskott på 5000 kr i moms. Dessa momspengar (statens pengar) har jag fått in i företaget och skall betalas till staten (mitt skattekonto).

Är jag rätt ute?

//Martin

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 7

2005-09-02, kl 08:24

daniel234

daniel234

Då har du förstått det helt rätt!!

Hälsningar

Daniel - www.foretagande.se

www.Trendystuff.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 7

2005-09-04, kl 12:11

username

Martin
Lundqvist

För att spinna vidare...

Säg att jag får ett överskott på 5000 kr i moms i företaget. Kan jag utnyttja detta för att köpa till produkter som jag sedan använder i företaget såsom digitalkameror, kontorsmaterial och böcker. Och på dessa varor kvitta momsen bokföringen.

Jag driver en enskild firma. Var går gränsen mellan vad som är företagets saker och mina egna. Om jag köpt digitalkameran eller böckerna för att använda i företaget, kan jag även använda dem privat? Om jag vill... kan jag sedan sälja dem vidare som privatperson på exempelvis blocket.se om 2-3 år när jag inte behöver dem längre?

//Martin

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 7

2005-09-08, kl 14:40

jempa686

jempa686

Hej!

Hur menar du med överskott på 5000kr i moms?

Om du driver en Enskild firma betyder det att du är företaget i princip. Företagets skulder är dina skulder. Företagets vinst är din vinst. Om du säljer saker privat med vinst som du redovisat i firman som en kostnad måste du redovisa detta och betala skatt på pengarna.

MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 7

2005-09-10, kl 20:48

mrnowhereman

mrnowhereman

Nej nej. Du bör inte blanda ihop företagets grejer med dina egna. Det gillar inte skatteverket alls...

Har du haft mer ing moms än utg kan du använda dessa till andra inköp. Har du mer ing moms än utg moms ett tag kommer skv att börja undra. Och skatteverket är inte att leka med, dom är rätt hårda.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 7

2005-09-20, kl 12:05

Vilhelmsson

Vilhelmsson

Citat:

Ursprungligen postat av:

Har du mer ing moms än utg moms ett tag kommer skv att börja undra.

Hmm, har jag missat något. Om man har mer ingående moms innebär det väl att man gått med vinst? Skulle skatteverket börja undra om man går med vinst?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 7

2005-09-20, kl 18:48

jempa686

jempa686

Citat:

Ursprungligen postat av:

Hmm, har jag missat något. Om man har mer ingående moms innebär det väl att man gått med vinst? Skulle skatteverket börja undra om man går med vinst?

Hej!
Moms och vinst går inte hand i hand. Vinst är det du får över efter att alla kostnader är betalda.
Ingående moms betalar du när du köper in varor, utgående moms får du in när du säljer varor. Momsen är statens pengar och säger inget om vinsten för varje vara efter att alla kostnader är betalda.
Momssatsen är ju densamma oavsett vilket påslag du har för att täcka dina kostnader och göra en vinst också.

Tror "mrnowhereman " menar att om man hela tiden köper in mer varor än man säljer borde företaget snart vara i konkurs.
Om man säljer varor svart och därmed inte redovisar den utgående momsen då tillgodogör man sig ju enbart momsavdraget på de inköpta varorna och de tycker inte farbror staten om.
MVH Jenny

Inläggets betyg
Svara Svara med citat