Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Marknadsföring & Reklam

Tips & råd sökes

Inlägg 111 av 285

2005-10-30, kl 19:10

username

Jerker
Westin

Inlägg: 1

Jag har en enskild firma som jag driver hemifrån ca 100 timmar per år. Jag har hört att kaffe på jobbet är skattefri förmån. Kan jag köpa en kaffebrygare som jag drar av på företaget?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 112 av 285

2005-10-31, kl 00:59

username

Håkan
Fex

Inlägg: 5

FENA står för föreningen för entreprenörskap och nyföretagaranda vid Lunds universitet. Även andra är väkomna!:) Nystartat "idé- och utvecklingsforum" knutet till hemsidan, speciellt lämpat för Er som inte bor i Lund! Besök siten!

http://www.fenalund.se/index.html

Syftet är att genom utbildningar och tävlingar få studenter att se möjligheten att pröva nya saker och inte låta faktorer som okunskap eller avsaknad av hjälp stå i vägen. FENA är en ideell förening som är politiskt och religiöst obunden. Föreningen är bildad av studenter som tyckte att något måste göras åt situationen gällande nyföretagande bland unga akademiker. Under terminen har ett flertal intressanta föredragshållare talat på Tegnérs i Lund, allt från Amelia Adamo, Ulf Spendrup, Ludvig Linge och till nu senast Johan Staël von Holstein. Temat har varit entreprenörskap och företagande. Föredragen är helt gratis att lyssna på och därtill bjuds även på mat helt gratis!

FENA har precis helt nyligen startat upp ett "Idé- och utvecklingsforum" och knutit ett diskussionsforum till sin hemsida som skall fungera som en plattform och mötesplats där medlemmar från olika institutioner (helst tvärvetenskapligt) skall kunna träffas och bolla affärsidéer med varandra. FENA är intresserad av medlemmar från vilt skilda institutioner, såväl studenter som icke studenter! Ni alla är hjärtligt välkomna att engagera er och delta i FENAs aktiviteter! Länken till detta forum är; http://www.fenalund.se/forums/default.asp

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 113 av 285

2005-10-31, kl 08:37

username

Stefan
Karlsson

Inlägg: 8

Hej Allihopa! Jag undrar om någon känenr till en bra länksamling med komersiella Scripts för skapande av kontaktsida/community. Skulle vara tacksam för tips inom området och möjligtvis förslag på 3-4 bra alternativ. Det jag söker är ett stabilt system med möjlighet att anpassa mycket utan större kunskaper i scriptspråk.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 114 av 285

2005-10-31, kl 21:34

Leia

Leia

Inlägg: 11

Någon som känner till något roligt företag där man kan praktisera inom webben? Kanske som Flash programmerare eller liknande? Har både utbildning och arbetslivserfarenhet av webbproduktion.

Hälsningar /Leia
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 115 av 285

2005-11-01, kl 21:10

username

Medlem
#35808

Inlägg: 8

Hej jag håller på att designa en kollektion med hundkläder med matchande koppel och halsband.

Själva kollektionen är i stort sett färdig, det jag behöver är att hitta någon svensktalande som kan sy upp detta till mig.

i själva kollektionen kommer det att finnas 30 olika plagg i 5 olika storlekar.
ca 20 olika designer på halsband och ca 10 olika koppeldesigner i olika färger.

Jag håller även på att ta fram ytterligare en kollektion som jag kan förklara mer ingående för den som är intresserad av att sy upp allt detta till ett vettigt pris.

Jag vill först ha en färdigsydd provkollektion innan jag bestämmer mig för att tillverka i större mängder.

Vet någon var jag kan vända mig?
Personen som jag söker ska ha bra materialkännedom och förstå vikten av kvalitet.

Jag vill att den som syr kläderna införskaffar tyger till detta och sen får betalt för åtgång och arbete.

Eller enligt överenskommelse

Svara gärna på min mail.
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 116 av 285

2005-11-02, kl 20:15

username

Micke
Malmström

Inlägg: 15

när jag köper in något som används vid ett arbete åt en kund och som kommer hmna på fakturan vilket konto läggs det på?

tex jag köper en tejprulle.

Debiterar jag "1470-Pågående arbeten" för att sedan kreditera det när fakturan betalas av kunden?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 117 av 285

2005-11-03, kl 13:55

username

Barbro
Larsson

Inlägg: 58

Jag har fakturerat påminnelseavgift och expeditionsavfit på räntefaktura som är momsfri. Ska detta tas upp som momsfri omsättning på rad 12 i skattedeklarationen eller ska det inte tas med i den alls? Själva ränteintäkten ska väl inte tas med i skattedeklarationen, utan bara bokföras som ränteintäkt på 8311.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 118 av 285

2005-11-05, kl 16:15

lasse26

lasse26

Inlägg: 4

Hej en fråga,

Låt säga att jag har 1 200 000 i inkomst under ett år. Sedan har jag 200 000 i utgifter under samma år. Vilket gör att min vinst blir 1 000 000kr. Sedan gör jag följande:

Schablonavdrag 25% blir 250 000
Nettointäkt blir 750 000
Egenavgifter 30% blir 225 000
Kommunalskatt 30% blir 225 000
Statlig Skatt blir ????????

Detta är problemet då jag inte vet vilka intervaller som ligger för statlig skatt. Vad blir den statliga skatten och vad blir mitt slutresutat???

tackar på hörhand

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 119 av 285

2005-11-06, kl 08:33

username

Mathias
Olsson

Inlägg: 122

Internet projekt söker kapital.

Summa: 13.000 kr
Ränta 30%
Exit plan: återbetalningstid på 3 månader med minst insatsen i retur.

Bara seriösa investerare. Tänker du inte investera ber jag dig att inte skriva. Min tid är dyrbara, likaså är din. Har du pengar för ett sådant här projekt och vill komma igång snarast möjligt, sätter vi upp ett möte här i Kristianstad där vi gör upp med diverse skuldesedlar och avtal.

Mail: [email protected]

Ha det gott!

PS. Projektet gäller inte heliplay.se. DS.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 120 av 285

2005-11-06, kl 13:53

username

Mohammed
Said

Inlägg: 29

Jag håller på att starta en hemsida för arbetssökande så jag undrar vad är det för nack och fördelar med att registrera hemsidan som ett AB bolag eller eget företag?


Tacksam för all tips!

Inläggets betyg
Svara Svara med citat