Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Övrigt

Ta över hotall??

Inlägg 1 av 4

2005-08-27, kl 17:34

username

Therese
Laurin

Ta över hotall??

Går lite i tankar att ta över ett hotell. Jag har absolut ingen vana inom hotall branchen...Men har känt en längre tid att det är något jag gärna skulle vilja göra...
Det är dock en nackdel och det är att jag i sädana fall måste flytta en bra bit bort, det klarar jag men vet ej om min sambo skulle göra det...
Sen detta med ekonomin...Vet någon om det är svårt att få lån? om det bärs sig?? hur mycket hotellet måste ha i omsättning per år för att det ska bära sig??
Sen en massa bra tips tas tacksamt emot...

Tack på förhand...

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-08-29, kl 20:39

mandersson

mandersson

Hej!! Tja det är nog som ett vanligt företag om man kommer till tex omsättning, Hur stora är utgifter med allt som tillkommer där och hur stora är inkomsterna, är inkomsterna större eller att ni kan göra dom större än utgifterna så är det en bra affär, är det tvärtom att utgifterna är större än inkomsterna och ni har ingen anning hur ni ska vända på det så kanske det inte är en bra affär.

Och sen till hotell gäller mycket läge och hur ser framtiden ut för den orten, kanske ligger nån stor ändring i stadsplanen vart den ligger och det kan gynna en både negativt och positivt. Ta reda på så mycket det går och ta gärna hjälp om det är möjligt från nån i branschen, så kommer nog man få svar på det mesta, allt går nog inte att ta reda på men så mycket det går.

Och till sambon så erbjud han/hon en vice VD position med riktigt fina visitkort som det står vice VD och namnet på hotellet, Så tänder nog han/hon på den ideen, för hur många gånger har man chans att få bli vice VD här i livet :)

Nää skämtåsido så hoppas jag att det löser sig med sambo och hotell vad ni än väljer att göra.

MVH Mattias

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-08-30, kl 11:38

username

Therese
Laurin

okej tackar för svaret..jo vi har kollat upp så mycket som möjligt och det är klart att vi har kollat så att det är mer i inkomst än utgifter...Men det enda problemet är nu att man må ha ca 400-500 hundratusen kronor för att få ta lån...Det är ju enklare sagt än gjort.Nån som har nå tips på hur man kan göra??

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 4

2005-08-30, kl 22:13

mandersson

mandersson

Finns det nån möjlighet att ni tar över befintligt lån och gamla ägaren får avbetalat resten av summan till sig. Säg att ni verkligen vill köpa detta och kolla hur gärna han/hon vill sälja, är personen motiverad att sälja så är allt möjligt. Annars ta in andra finansiärer som investerare eller Almi företags lån och se om ni kan få ner summan. Eller så kankse ni bor i ett hus elller bostads rätt som ni kan belåna, kanske lite riskabelt men vet man vad man gör så är det också en möjlighet.

Ja Lycka till vad ni än gör iallafall

MVH Mattias

Inläggets betyg
Svara Svara med citat