Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Lån av en vän?

Inlägg 1 av 4

2005-08-25, kl 18:39

bizarre

bizarre

Inlägg: 50

Lån av en vän?

Jag ska låna ungefär 30.000:- av en vän som jag ska använda till marknadsföring.

Hur bör jag föra in pengarna i mitt företag?
Ska jag be honom föra över dom till mitt privata bank konto o sen föra över dom thill företags kontot?
Eller kan jag be honom föra in dom dirtekt på mitt företags konto?

Hur bör jag bokföra dpengarna?
egen insättning?

Hur blir det vid års skiftet, pengarna kommer att användas i ett år.. så hälften kommer vara kvar på kontot vid års skiftet, kan detta bli ett problem på nått sätt?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-08-30, kl 21:40

username

Ejub
Selimovic

Inlägg: 13

Det beror på hur du lånar pengar. Om din vän lånar pengar till ditt bolag det är bäst om han gör en insättning på firmans konto, i sådant fall bokför du insättningen D 1920(1930)/ K 2490. Om han lånar pengar till dig privat kan du sedan sätta in dem till firmans konto men i det här fallet bokför du insättningen D 1920(1930)/ K 2018. När du sedan använder pengarna för att betala räkningar förändras bara saldot på likvidkontot samt dina kostnader. I det första fallet förändras låneskulden till din vän först när du har betalat tillbaka den delvis eller helt och då bokför du återbetalningen D 2490/ K 1920 (1930). I det andra fallet om du lånar pengar privat behöver du inte bokföra något i firman förutom ev. eget uttag.
Tänk på att när du lånar pengar till din firma har du rätt att bokföra avtalade räntekostnader i verksamheten. [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-08-31, kl 13:56

bizarre

bizarre

Inlägg: 50

Tack!

Jag antar att någon form av kontrakt måste skrivas under om jag lånar direkt till företaget?.. Kan vi skriva ett eget kontrakt eller måste detta göras av en advokat?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-08-31, kl 16:26

username

Ejub
Selimovic

Inlägg: 13

Det räcker med att ni själva skriver under ett enkelt avtal med uppgifter om lånebelopp och lånevillkor(årlig räntesats, hur och när lånet ska återbetalas) .

Inläggets betyg
Svara Svara med citat