Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Firmabil för catering?

Inlägg 1 av 8

2005-08-23, kl 17:42

username

Jocke
Thörngren

Firmabil för catering?

Någon som vet, eller kan hänvisa till någon, om det finns bestämmelser för vilken typ av bil jag får köpa för leveranser av lunch?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2005-08-24, kl 00:09

larsarenander

larsarenander

Om det måste vara någon särskild bi vet jag inte däremot om du köper en bil med modellbeteckning 20-30 så är hela momsen avdragsgill
Lars
[email protected]
Start av företag och ekonomistyrning

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2005-08-24, kl 11:09

username

Andreas
Eriksson

Hur menar du med 20-30? Funderar på samma sak som trådskaparen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 8

2005-08-24, kl 23:24

larsarenander

larsarenander

Det är betäckning på bilar som är 2-sitsig och har flak, det finns numera många 5-sitsiga med flak, och har man körkort för tung lastbil kan man köpa en på 3501 kg den är också momsfri ( du får momsen tillbaka) 1988 var sista året när man kunde köpa motsvarande som skulle väga över 3000 kg. men den blev för populär så därför ändrade man för att göra det lite gävligare för småföretagare.
Lars
[email protected]

[email protected] EKONOMISTYRNING Utgivning av min bok KVINNA I STRID. Engelsk version WOMAN IN BATTLE ISBN NR 978-91-981066-1-9 finns nu tillgänglig i Sverige.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2005-08-24, kl 23:57

foretagande

foretagande

Egentligen är jag alldeles för dålig på det här med lastbilar men eftersom svaret som lämnades inte är korrekt så går jag ändå in med de regler som gäller idag så att ingen gör fel här alldeles i onödan.
Begreppet som modellbeteckning 20-30 på bilar har jag aldrig hört om, däremot finns det något som heter karosserikod i bilregistret och som har bla just 20 och 30 som koder.
1 En vanlig personbil kan registreras som lastbil men räknas ändå som personbilar om de har skåpkarosseri med karosserikod 20-29. En bil med kod 20 ger alltså inte rätt att lyfta momsen.
2 En bil där förarhytten är en separat karosserienhet i förhållande till lastutrymmet räknas som lastbil. Det kräver dock att bilen ska fungera som lastbil även om skåpet bortmonteras, karosserikod för detta är 30.(Man brukar säga att det är bilar med luftspalt). En sådan bil ger rätt att lyfta momsen.
3 Det finns äldre skåpbilar som kan ha separata karosserienheter och någon av karosserikoderna 20 – 29. Detta ger då rätt att lyfta momsen såvida det är ett företag som haft bilen tidigare så att den aldrig lämnat "momssfären".
4 En bil som väger över 3.500 ton ger alltid rätt att lyfta momsen.
Lastbilar med flak räknas alltid som lastbilar oavsett vikt. Bilregistrets karosserikoder för flaklastbilar är 09 – 19.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2005-08-26, kl 22:38

larsarenander

larsarenander

Nu har du allt svart på vitt samt min felbenämning.
Lars
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 8

2005-08-31, kl 19:28

username

Medlem

Ursäkta mig Karin men en bil som väger överf 3500 ton?? Den bilen skulle jag vilja se....

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2005-09-01, kl 08:37

username

Jocke
Thörngren

Tack för alla svar. Om jag har förstått saken rätt så skulle jag, teoretiskt sett, kunna köpa en GMC Syclone att använda som firmabil då denna har "luftspalt" mellan flak och hytt.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat