Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Finansiering & Riskkapital

HJÄLP!

Inlägg 1 av 3

2005-08-22, kl 11:18

username

Kenneth
Eriksson

Inlägg: 9

HJÄLP!

Hej,

Har chansen att bli Exclusive importör i Sverige från vissa firmor både i USA och EU. Men nu till det svåra, de kräver att man ska beställa för ett visst belopp första gången, sedan ett visst belopp årligen för att vara deras exklusiva kontakt i Sverige, vilket innebär att alla andra som handlar av dessa företag blir hänvisade till mig för beställning!
Men detta kostar pengar, vilket jag inte ännu har nått upp i! Finns det någon som kan tänkas hjälpa till??

Mvh
Kenneth

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-09-03, kl 08:46

username

Göran
Ringström

Inlägg: 1

hej du kan maila mig [email protected] och skriv lite mer vad det handlar om hur mycke pengar osv

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-09-06, kl 14:23

username

Christopher
Berg

Inlägg: 75

Hej Kenneth,

Jag vet precis vad du pratar om. Jag har startat, ägt och bedrivit ett bilföretag som importerade exklusiv bilstyling.
Detta är en mycket snäv nisch dvs. få kunder men extrema kunder som har extrema krav. Men hur som helst jag har under 4-5år stångats med exakt samma problem. Det du beskriver är inte alls ovanligt. Men om du var tillverkare och ska ge bort en möjlighet att få alla ordrar inom ett varumärke för en viss region. Så måste ju tillverkaren veta att du menar allvar därför dessa krav. De vill ju satsa tillsammans med dig i detta fall. Jag vet inte vad kraven i pengar är för din del men för min del var det flera miljoner kronor.

De som kan hjälpa till är ju antingen eget lån, risk finansiärer eller det bästa en affärsängel dvs. en privatperson som antingen lånar dig pengarna eller att han/hon köper in sig.

Inget av dessa val är speciellt lätt.
Jag valde att sätta krav och press på tillverkaren och tog då upp alla problem vi hade haft med dem. Och på så vis så fick jag argenturen i alla fall utan att betala en krona. Detta fungerar så klart inte för alla men man ska ha bra argument så förstår de din situation.

Nog om detta. Ställ krav på dem försök få dem att förstå att det är oerhört stor risk för dig som nystartad att ta en så stor kostnad initialt. Förhandla ner det där beloppet eller kravet t.ex att du får köra ett år i försök grundat på att du måste få känna av marknaden med deras varumärke först. Sedan så kanske varumräken är redan känt och då får man tänka annorlunda.

Hoppas du fick lite tips!

/Christopher - 3wsolutions.se

Inläggets betyg
Svara Svara med citat