Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

pålägg på gammal a-skattelön?

Inlägg 1 av 5

2005-08-21, kl 23:08

KlasW

KlasW

Inlägg: 3

pålägg på gammal a-skattelön?

Hej!

Jag har precis startat eget och undrar vilket pålägg jag ska göra för betalning av egenavgifter, pension etc. Tidigare var jag anställd på ett av företagen som jag nu har som kund. Jag har samlat på mig en massa timmar som jag nu ska ta ut som egen företagare. Så, min fråga lyder:
Om jag har haft 140 kr / timme brutto som anställd, hur mycket ska jag lägga på för att det ska bli "samma" summa för mig som företagare? Och således samma totala utgift för min före detta arbetsgivare?

Tack på förhand!
Klas Wikblad

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-08-24, kl 00:15

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Frågan saknar relevans då du inte får göra så. Du har ju uppenbart inte utfört något arbete i företaget och kan då inte heller fakturera något. Det som som du tjänat in som anställd ska tas ut som lön, inget annat.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-08-26, kl 14:59

KlasW

KlasW

Inlägg: 3

okej, så om jag vill veta vilka pålägg jag skall göra för att jag ska kunna ta ut samma lön som företagare som jag haft tidigare så finns det inget svar eller? Jag vill veta vilken nivå som jag jämförelsevis låg på som anställd då jag som företagare med flertalet kunder och med en liknande arbetsmängd vill få ut ungefär detsamma.

Det där svaret var bland det dummaste jag läst. Om man inte vet vilka procentsatser som man betalar i arbetsgivaravgifter/egenavgifter och allmänna pensionsavgifter samt vilka avdrag man gör på företagets vinst baserat på detta, så tycker jag att man ska vara tyst istället för att leka viktigpetter och paragrafryttare.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2005-09-09, kl 13:09

username

Micke
Malmström

Inlägg: 15

Om du får svar på annat håll, skriv gärna in det här. Jag är intresserad av samma frågeställning.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2006-01-03, kl 22:11

username

Claudio
Maras

Inlägg: 2

Klaswik,

jag tycker du ska veta vem du fnyser år KarinJ är nog en utan dom som vet mest på denna siten, så du kanske formulerade dig lite udda. Personligen tycker även jag att det lät som om du vill ta över en kund från din nuvarande arbetsgivare och få ut samma lön som du nu får så du ville veta hur mycket du måste debitera kunden.

Och då har KarinJ helt rätt det får du inte göra, jag är själv nybörjare med det är bara att läsa forument så hittar du svaren. Förvänta inte dig att andra ska hjälpa dig med den attityden.

Mvh,
Claudio

Inläggets betyg
Svara Svara med citat