Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Karensdagar?

Inlägg 1 av 5

2005-08-21, kl 15:57

KellieLinda

KellieLinda

Inlägg: 6

Karensdagar?

Hej, har läst om att man som egenföretagare kan välja olika antal karensdagar. Vart/när gör jag det? Nu eller först när jag har insjuknat?

Mvh Linda

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-08-21, kl 17:57

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Valet är mellan 1,3 och 30 karensdagar och du anmäler hos försäkringskassan vilket antal dagar du vill ha. Har du inget annat anmält så har du en karensdag som alla andra anställda men anmäler du dig för 3 eller 30 dagar så får du lägre egenavgifter räknat från den dagen du anmält att du vill ha en längre karens. Är det så att du kan tänka dig längre karenstid ska du alltså anmäla det direkt, det är nu när du är frisk du tjänar på en längre karenstid och om du är sjuk som det kommer att kosta.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-09-08, kl 11:26

username

Micke

Inlägg: 16

Kanske en dum fråga, men är det inte företaget som man är anställd på som betalar för de första veckorna man är sjuk? Så om jag har ett företag, är det mitt företag som betalar min sjuklön. Då spelar väl inte karenstiden någon roll...

Eller har jag totalt missuppfattat det hela?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2005-09-25, kl 20:43

username

Roine
Moberg

Inlägg: 16

Citat:

Ursprungligen postat av:

Kanske en dum fråga, men är det inte företaget som man är anställd på som betalar för de första veckorna man är sjuk? Så om jag har ett företag, är det mitt företag som betalar min sjuklön. Då spelar väl inte karenstiden någon roll...

Eller har jag totalt missuppfattat det hela?

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-09-25, kl 20:46

username

Roine
Moberg

Inlägg: 16

Som egen företagare är du inte annställd.Bara anställda får den möjligheten

Inläggets betyg
Svara Svara med citat