Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

firmafest?

Inlägg 1 av 3

2005-08-21, kl 14:08

username

Micke
Malmström

Inlägg: 15

firmafest?

Hej

Jag tänkte ha firmafest och undrar lite hur man konterar inköpen av mat. Kan man lägga det på Förbrukningsvaror eller är det bättre med representation?

Är det så att alkohol inte är avdragsgill? då kanske "6072 Representation, ej avdragsgill" passar? om den inte är avdragsgill vad gör man med momsen då?

tack för hjälpen...

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-08-21, kl 18:01

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Det skaa ligga på representation. Numera spelar det ingen roll om du har alkohol med eller inte utan det är bara beloppsgränsen som avgör om representationen är avdragsgill eller ej.
Du kan betala 90:- +moms per person i avdragsgill repreentation resten blir ej avdragsgillt (som du ser så blir det i praktiken så att all alkohol ändå blir ej avdragsgill då man inte kan räkna med att maten kommer att bli billigare än så om man bjuder någon på middag). Eftersom man inte får lyfta moms på kostnader som inte är avdragsgilla så kommer hela beloppet över 90:-+moms att bli ej avdragsgill representation, alltså beloppet inkl momsen.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-08-21, kl 21:54

username

Micke
Malmström

Inlägg: 15

Tack för svaret... och om jag för stod dig rätt kan jag även göra avdrag på alkoholen såvida summan inte hamnar över 90kr +moms /pers

Inläggets betyg
Svara Svara med citat