Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Egen insättning?

Inlägg 1 av 3

2005-08-19, kl 23:31

username

Maria
Ögren

Inlägg: 4

Egen insättning?

I mitt nystartade företag ska jag bl a sälja eget hantverk. Nu har jag en massa produkter jag tillverkat innan företagsstarten, av mitt eget privata material (har ej kvitton så jag kan räkna ut materialkostnaden). Kan jag föra in dessa i företaget, och i så fall hur? Jag vet ju vilket pris dessa varor skulle säljas för - ska jag utgå från det beloppet?

Jag håller precis på att intensivt lära mig bokföring, och detta är ju en av de första posterna i bokföringen eftersom jag vill ha in detta redan nu vid start (företaget startade denna vecka) och allt ska ju in i kronologisk ordning... Hur göra? Vilket konto i bokföringen? Moms?

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-08-22, kl 16:55

KlasW

KlasW

Inlägg: 3

Jag skulle prata med skatteupplysningen om det. De kan säkert svara.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-08-23, kl 13:44

username

Dennis
Linder

Inlägg: 12

Det är definitivt inte försäljningsvärdet på de färdiga produkterna du kan föra in som egen insättning. Snarare inköpsvärdet av råmaterialet.
Jag tror inte du kan räkna med kostnaden för nedlagd arbetstid på de sakerna heller...
Värdet ska in på kontot för eget kapital och kvittas mot kontot för inköp av varor. (företaget blir alltså skyldig dig dom pengarna)

Jag är ingen expert på detta, men så tror jag det är iallafall..

Inläggets betyg
Svara Svara med citat