Inlägg 1 av 3
2005-08-16, kl 14:19
Kandidatdatabasen
Jag reflekterar över en viss brist på arbetskraft i Sverige och eventuella möjligheter att möta det med en affärsidee.
Det förefaller som om det saknas kompetens och arbetskraft inom vårdyrken i Sverige. Hittills har det enbart kommit till min kännedom att man språkutbildar läkare från Baltikum och Polen för att sedan få de att arbeta i Sverige. Jag tänker på sjuksjöterskor och annan vårdpersonal som även den efterfrågas i Sverige. Värför kan man inte skapa en förmedling där t.ex. polska sjuksjöterskor står till förfogande på den svenska arbetsmarknaden? Jag undrar samtidigt eller snarare frågar forumet och experterna om en polsk sjuksjöterskas legitimation kan godkännas i Sverige - för det är ett krav (förutom språket) har jag uppfattat?
Om detta hinder kunde lösas, skulle man kunna upprätta an databas med CV och lediga tjänster i Sverige. Sedan kan man t.ex. erbjuda språkkurser i Polen och hjälp med möten mellan arbetsgivare och arbetstagare. Precis som det redan sker när det gäller läkare.
Uppskattar Er syn på denna eventuella affärsidee.
Svara Svara med citat