Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Affärsidéer

Kandidatdatabasen

Inlägg 1 av 3

2005-08-16, kl 14:19

username

Pawel
Klepczarek

Inlägg: 1

Kandidatdatabasen

Jag reflekterar över en viss brist på arbetskraft i Sverige och eventuella möjligheter att möta det med en affärsidee.

Det förefaller som om det saknas kompetens och arbetskraft inom vårdyrken i Sverige. Hittills har det enbart kommit till min kännedom att man språkutbildar läkare från Baltikum och Polen för att sedan få de att arbeta i Sverige. Jag tänker på sjuksjöterskor och annan vårdpersonal som även den efterfrågas i Sverige. Värför kan man inte skapa en förmedling där t.ex. polska sjuksjöterskor står till förfogande på den svenska arbetsmarknaden? Jag undrar samtidigt eller snarare frågar forumet och experterna om en polsk sjuksjöterskas legitimation kan godkännas i Sverige - för det är ett krav (förutom språket) har jag uppfattat?
Om detta hinder kunde lösas, skulle man kunna upprätta an databas med CV och lediga tjänster i Sverige. Sedan kan man t.ex. erbjuda språkkurser i Polen och hjälp med möten mellan arbetsgivare och arbetstagare. Precis som det redan sker när det gäller läkare.

Uppskattar Er syn på denna eventuella affärsidee.

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 3

2005-08-16, kl 19:09

username

Martin
Lundqvist

Inlägg: 14

Varför bara satsa på sjukvården. Varför inte skapa en polsk arbetsförmedling för Sverige? Typ som www.ams.pl. Sedan anställer man några dubbelspråkiga svenskar/polacker som bildar en kundtjänst där svenska företag tar kontakt för att hitta lämplig arbetskraft. Ett annat intressant område än sjukvård är städtjänster, de har ett rykte om sig att vara billiga. Affärsidéns lönsamhet kommer från den provision som tas ut för varje arbetskraftsförmedling.

Risken med detta är att om man lyckas kommer hundratals starta företag som bygger på samma affärsidé, så det gäller att vara först och att satsa stort så man får en stor kundbas innan konkurrenterna hinner få fotfäste.

Behöver du delägare eller bara ett bollplank... hör av dig till [email protected].

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 3

2005-12-04, kl 16:12

username

Åke
Numelin

Inlägg: 34

Citat:

Ursprungligen postat av:

Jag reflekterar över en viss brist på arbetskraft i Sverige och eventuella möjligheter att möta det med en affärsidee.

Det förefaller som om det saknas kompetens och arbetskraft inom vårdyrken i Sverige. Hittills har det enbart kommit till min kännedom att man språkutbildar läkare från Baltikum och Polen för att sedan få de att arbeta i Sverige. Jag tänker på sjuksjöterskor och annan vårdpersonal som även den efterfrågas i Sverige. Värför kan man inte skapa en förmedling där t.ex. polska sjuksjöterskor står till förfogande på den svenska arbetsmarknaden? Jag undrar samtidigt eller snarare frågar forumet och experterna om en polsk sjuksjöterskas legitimation kan godkännas i Sverige - för det är ett krav (förutom språket) har jag uppfattat?
Om detta hinder kunde lösas, skulle man kunna upprätta an databas med CV och lediga tjänster i Sverige. Sedan kan man t.ex. erbjuda språkkurser i Polen och hjälp med möten mellan arbetsgivare och arbetstagare. Precis som det redan sker när det gäller läkare.

Uppskattar Er syn på denna eventuella affärsidee.


Iden är jättebra. Jag har en del erfarenhet av detta. Kontakta socialstyrelsen om legitimationer
[email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat