Hej Synthexx!
Jättekul om du lyckats komma in så pass att det börjar komma in jobb för dig. Två saker som är viktiga att tänka på innan du startar eget är att du som företagare (aktiv eller ej) står utanför det härligt svenska systemet när det kommer till sociala skyddsnät. Du står med andra ord helt på dina egna ben.
A-kassa eller socialbidrag är nästintill omöjligt att få så länge du har ett registrerat företag. Det är för de flesta inte utgöra något större hot, men är en viktig detalj om så vore fallet.
Att registrera en enskild firma kostar bara någon tusenlapp och har flera fördelar. Eftersom du har en aktiv verksamhet kan du göra avdrag för alla verksamhetsbundna utgifter som program, datorer, telefoner, instrument eller resor som kan anses vara nödvändiga för ditt företag. Du framstår troligtvis som mer seriös om du är ett företag vilket kan underlätta för att få kommande jobb. Många företag gör hellre affärer med andra företag än privatpersoner.
Redovisning osv är lite struligt och du kommer med all sannolikhet att utveckla rätt starka åsikter om skatteverk och dyl. Men det brukar med hjälp från någon med lite erfarenhet och/eller ditt nyföretagarcenter lösa sig och med tiden lär du dig att inte ens skatteverket har koll på vad dem gör, så oron är ofta obefogad.
För att få veta mer om olika företagsformer och problem/fördelar med detta hänvisar jag till ditt närmaste nyföretagarcenter. www.jobs-society.se
Hoppas det går vägen!
Med vänliga hälsningar
Johnnie Silfverhielm
Connecting Partners
Citat:
Ursprungligen postat av:
Jag säger: starta enskild firma. Det är bra att använda sig av ett "namn" om du förstår hur jag menar. Du är inte tvungen att satsa kapital och du är din egen. Din privatekonomi är densamma som fötretagets och vice versa. På gott och ont, förstås.
En fråga: hur gör jag billigast egen musik? Jag ska köra igång med det i min firma så snart jag fått råd. Men jag har ingenting, så kan du tipsa mig om något, du som har erfarenhet på området?