Inlägg 1 av 7
2005-08-03, kl 13:19
Kontakter i Thailand för import.
Hej, jag undrar över en del saker från er som är insatta i ämnet import.
En bekant till mig med fru är just nu nere i Thailand och skall besöka en marknad som finns i Bankok, där det tydligen finns en uppsjö av olika varor att handla. Han skall ta hem lite prylar till mig, bla smycken så att jag kan få en uppfattning om dessa ev. kan passa den svenska marknaden. Om priset och kvalitén är den rätta vill jag nog köpa mer härifrån.
Min bekant har inga affärskontakter i Thailand, däremot är hans fru thailändska som kan det inhemska språket. Min bekant har sagt till mig att det i huvudsak finns tre olika prislägen för en vara. Ett för de etablerade inhemska/asiatiska köparna, ett för lokalbefolkningen samt ett pris (det högsta) för "den vite västerländske mannen" = turisten. Jag undrar då följande: Är det en bra idé att åka ned som turist till denna marknad och handla prylar privat och sedan sälja i Sverige ? Finns det möjlighet att skapa kontakter med dessa handlare som finns på marknaden för framtida köp ? Eller bör man hellre ha en mellanhand som kan språket och den inhemska kulturen till sin hjälp ? Jag har också förstått att säljarna inte gärna säljer alltför små kvantiteter. Att ta hem kontainers är dock inte aktuellt för mig.
Tacksam för svar på detta inlägg, samt är även intresserad av att få kontakt med någon som kan Thailändska (jag förmodar att språket heter det så) och som regelbundet befinner sig i Bankok.
Mvh Niceplastic
[email protected]
Svara Svara med citat