Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Lagar & Regler

Namn

Inlägg 1 av 4

2005-07-29, kl 15:29

username

Christian
Baarsen

Inlägg: 9

Namn

Jag har ett stort problem. Jag skall nämligen starta ett företag men det perfekta namnet är upptaget. Finns det något sätt att gå runt det hela, så jag kan använda bolagets namn på något sätt?

Låt oss säga att jag tex startar ett handelsbolag vid namn jpk.. Kan jag då starta en internetsida med namn; Siuflo (trots att det finns ett hb-bolag som heter så)? Jag kommer hela tiden skriva Siuflo jpk. i alla juridiska papper. Kommer jag juridisk sätt kunna använda mig av namnet Siuflo i form av Siuflo jpk.? (namnet är inte varumärktskyddat).

Någon som förstår hur jag menar och har kunskap nog att besvara det hela?

(namnen är påhittade)...

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 4

2005-07-29, kl 19:36

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

Egentligen är det två problem du har, dels din firma och dels din domän. Om både ditt företag och det andra företaget är Handelbolag så är det inget hinder för dig att få samma firma såvida ni inte dessutom finns i samma län, men en sådan otur kan du väl inte också ha. Skulle det nu vara så att ni finna i samma län så kanske du ändå kan få samma firma om det är så att ni finns i helt olika brancher.
Sedan problemet med domänen. Du kan ju registrera in vilken domän du vill såvida den är ledig. Skulle det nu vara så att det andra företaget inte redan registrerat domänen som motsvarar deras firma så är den alltså ledig för dig att använda. MEN skulle det vara så att du inte drar igång någon egen verksamhet utan bara försöker åka "snålskjuts" på de som egentligen tror att din sida tillhör den andra firman så uppkommer diskutionerna om "ond tro" och innarbetad firma.
Får du inte rätten till namnet Siuflo utan till jpk så kan du inte använda dig av Siuflo jpk på de juridiska papprerna som du säger. På alla fakturor tex är det det den registrerade firman som ska skrivas ut och det är bara jpk. Naturligtvis kan du komplettera med www.Siuflo.se men du får aldrig försöka ge sken av att du äger rätten till en firma som du inte har.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 4

2005-07-30, kl 22:04

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Som vanligt är det mycket information som saknas för att kunna ge ett uttömmande svar. Det skiljer sig åt beroende på vilket problem du har, mer specificerat. Gäller båda bolagen HB? Är de Svenska bolag? är det firma eller varumärke? Här är dock en del tips/tankar:

Har du försökt att få namnet registrerat hos bolagsverket? Då har du förmodligen fått meddelande om att den sökta firman inte kan godkännas. Begär då totalgranskning för att få fram ALLA firmor som utgör hinder. Ta sedan reda på information om dessa. Är de i helt andra branscher, så kan du skriva ett brev till dem och be om medgivande. Får du detta från alla berörda företag, så kan ditt namn ändå godkännas.

Sen kanske du kan registrera någon form av förkortning av firmanamnet du vill ha, och sedan använda namnet du vill ha istället. Som skribenten ovan dock påpekade: I vissa sammanhang måste det registrerade namnet användas, utan tillägg mm.

Vad gäller domännamn så är det lite friare - såvida domänen finns kvar - men jag tror det finns en tvistapparat som SIC håller i (ungefär som AllmännaReklamationsRådet). Där kan företag som anser sig bestulna på rätt till domännamn vända sig. Jag vet dock inte förutsättningarna för att rätt till domän skall byta ägare, inte heller något om deras praxis.

MVH

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 4

2005-07-30, kl 22:07

mrnowhereman

mrnowhereman

Inlägg: 311

Sen vill jag även påpeka att namnet på företaget spelar mindre roll än många tror. Det är inte det som tjänar pengar åt dig.

Så mitt egentliga råd är att hitta på något annat namn. Ditt företag kommer med 99% säkerhet gå lika bra/dåligt ändå

mvh

Inläggets betyg
Svara Svara med citat