Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

fråga om omsättning och fakturering emellan

Inlägg 1 av 8

2005-07-28, kl 12:10

username

Lucas
Noren

fråga om omsättning och fakturering emellan

Hej!

Jag freelansade några månader utan att ha f-skatt, för att kunna fakturera skickade jag fakturor till kunderna genom en kompis aktiebolag, när jag väl startade min egen enskildfirma skickade jag fakturor med samma belopp som jag hade fakturerat mina kunder till honom för att kunna ta ut pergarna från hans firma.

Efter ett år kräver han en viss summa pengar för det belopp som jag fakturerade genom hans företag, hans argument är att omsättningen ökade med 30.000 och där efter har han blivit beskattat extra.

Visst är det så att det är vinsten som skattas och inte omsättningen?

MVH

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 8

2005-07-28, kl 18:09

Toblin

Toblin

Eftersom det är 30 000 som han fakturerat kund (du har fakturerat) så är det 30 000 i "ren vinst" för honom då han själv inte gjort något för den prestationen. Alltså omsättning och också vinst har ökat med 30000 och han har beskattats därefter.

Om du nu året efter fakturerar honom så får han 30 000 minus, dvs. han får sin omsättning i år nedsatt med 30 000 och även vinsten varvid beskattning iår blir lägre. Så summa summarum bör det gå på ett ut, förutom den tid som den extra beskattning han legat ute med till skatteverket. Den föräntningen kan du betala.

Vänl,,,
Tobbe

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 8

2005-07-29, kl 16:14

username

Lucas
Noren

Citat:

Ursprungligen postat av:

Eftersom det är 30 000 som han fakturerat kund (du har fakturerat) så är det 30 000 i "ren vinst" för honom då han själv inte gjort något för den prestationen. Alltså omsättning och också vinst har ökat med 30000 och han har beskattats därefter.

Om du nu året efter fakturerar honom så får han 30 000 minus, dvs. han får sin omsättning i år nedsatt med 30 000 och även vinsten varvid beskattning iår blir lägre. Så summa summarum bör det gå på ett ut, förutom den tid som den extra beskattning han legat ute med till skatteverket. Den föräntningen kan du betala.

Vänl,,,
Tobbe

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 4 av 8

2005-07-29, kl 16:20

username

Lucas
Noren

Hej Tobbe!

tack för svaret, men jag fakturerade i princip 2 månader efter de 30000 :-, dvs han fick så att säga en "vinst" på 30000, men kort därefter fick han en utgift på samma belopp, frågan är om han redovisade mina 30000 som vinst eller inte....alltså samma år.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 8

2005-07-30, kl 02:27

Pär Abrahamsson

Pär Abrahamsson

Din kompis borde inte ha redovisat någon vinst alls, oavsett eventuell årsskiftesproblematik. Om han visste att du skulle komma att fakturera ditt arvode så borde han ha bokat upp det som en kostnad och en skuld vid sitt bokslut så era transaktioner borde vara resultatneutrala oavsett om ett årsbokslut kommit emellan faktureringen mot kund och din fakturering till din väns bolag och skatteeffekterna borde därmed vara noll under förutsättning att det verkligen är samma belopp som ni skyfflat runt.

Däremot så är det väl kanske rimligt med en "tack-för-hjälpenprovision" på några procent.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 6 av 8

2005-08-04, kl 09:23

username

Lucas
Noren

Citat:

Ursprungligen postat av:

Din kompis borde inte ha redovisat någon vinst alls, oavsett eventuell årsskiftesproblematik. Om han visste att du skulle komma att fakturera ditt arvode så borde han ha bokat upp det som en kostnad och en skuld vid sitt bokslut så era transaktioner borde vara resultatneutrala oavsett om ett årsbokslut kommit emellan faktureringen mot kund och din fakturering till din väns bolag och skatteeffekterna borde därmed vara noll under förutsättning att det verkligen är samma belopp som ni skyfflat runt.

Däremot så är det väl kanske rimligt med en "tack-för-hjälpenprovision" på några procent.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 7 av 8

2005-08-04, kl 09:29

username

Lucas
Noren

Hej Tobbe!
tack igen!. Jag är verkligen ingen ekonomisk geni men lite kan man väl räkna ut själv, som jag förstår så ligger problemmet i redovisnignen han gjorde till skattemyndigheten, eller hur?

Det rör sig exact om samma belopp., både moms, summan och etc.

Vad tycker du om " tack-för-hjälpenprovision" borde ligga på om det som jag har fakturerat rör sig om 30000 :-?

tack för ditt svar / Lucas

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 8 av 8

2005-08-07, kl 21:54

Pär Abrahamsson

Pär Abrahamsson

Typ max 5%

Inläggets betyg
Svara Svara med citat