Enkel registrering helt gratis

Forum för företagare

Det är helt kostnadsfritt att läsa eller skriva inlägg i forumet och det enda vi kräver är att du är medlem.

Bli medlem
Forum Bokföring, Ekonomi & Skatter

Avdrag för utgifter innan verksamheten har kommit i gång

Inlägg 1 av 5

2005-07-21, kl 13:20

username

Micke
Malmström

Inlägg: 15

Avdrag för utgifter innan verksamheten har kommit i gång

Hepp

Jag har precis startat eget och tänkte ta in min dator (som jag köpte för ett år sedan) i näringsverksamheten. Hur göra?

I broschyren "Skatteregler för enskilda näringsidkare" står det att jag måste ordna en oberoende värdering som visar datorns värde den dag jag tar in den. Men vad händer sedan?

Låt säga att jag får min dator värderad till 12 500 kr hur bokför jag den "kostnaden"? Får jag ta den ursprungliga momsen på datorn eller ska ta upp 2 500kr som "2640 ingående moms"? eller kanske ingen moms alls?

Sedan nämner de någonting om att man bör göra en "öppen begäran" i deklarationen. Men söker man på skatteverket efter "öppen begäran" får man inte upp några resultat. Söker man på google el yahoo får man inte upp några vettiga resultat...

.micke.malmström

Svara Svara med citat

Inlägg 2 av 5

2005-07-22, kl 00:18

username

Micke
Malmström

Inlägg: 15

det visade sig att man inte skulle redovisa någon moms... eftersom man "köper" av privatperson...

Öppen begäran får bli ett senare problem...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 3 av 5

2005-07-22, kl 22:34

username

Ejub
Selimovic

Inlägg: 13

Den som har startat enskild firma får fära över privata inventarier,s.k. ingångsinventarier till näringsverksamheten.
Inventarier som inte omsätts i verksamheten bokförs som anläggningstillgångar och kostnadsförs genom årliga avskrivningar för värdeminskning.Inventarier av mindre värde och kortidsinventarier, s.k förbrukningsinventarier bokförs direkt som kostnad. Värderingen bör göras av en opartisk värderingsman och värderingsbeloppen ska vara inklusive moms.För ingångsinventarier får ingen moms bokföras som ingående moms. [email protected]

Inläggets betyg
Svara Svara med citat


Inlägg 4 av 5

2005-07-24, kl 23:00

foretagande

foretagande

Inlägg: 1379

En öppen begäran innebär att du som en "övrig upplysning" i deklarationen skriver att du fört in en dator i företaget som du köpt privat själv före företagstarten, att värdering gjorts till 12.500 och att årets resultat därför minskats med 3125 kronor (eller vilket belopp du nu gör avskrivningen med) genom avskrivning på datorn.
Ett öppet yrkande gör man oftast när man har tagit med en kostnad som man är osäker på om man verkligen får ha med. Genom ett öppet yrkande kan inte SKM påföra straffavgifter om kostnaden inte skulle vara OK, man har ju då klart deklarerat vad man gjort och lämnat över "ansvaret" till SKM att besluta om det är rätt eller ej.

Inläggets betyg
Svara Svara med citat

Inlägg 5 av 5

2005-08-09, kl 11:27

username

Micke
Malmström

Inlägg: 15

tack för svar...

Inläggets betyg
Svara Svara med citat